Leonardo da Vinci aan Herengracht: de keus van Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits

Leonardo da Vinci (1452-1519), Kop van een grijsaard, inkt op papier, 100 x 95 mm, collectie Amsterdam Museum

*Kolenmagnaat Carel Joseph Fodor (1801-1860) schonk in 1860 zijn verzameling van meer dan negenhonderd tekeningen aan de stad Amsterdam. De expositie ‘Geniaal getekend. Van Da Vinci tot Rembrandt’ in het Cromhouthuis toont daaruit vijfentwintig kleine portretten van vóór 1700: de keus van Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits. Zeldzaam topstuk - maar twee schetsen van de kunstenaar zijn Nederlands bezit - is ‘Kop van een grijsaard’ van Leonardo da Vinci, hier in gezelschap van ‘Een oude vrouw met een platte muts’ van Rembrandt. Onder de andere kunstenaars zijn grote namen als Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Hendrick Goltzius.

Bezoekers kunnen met een audiotour met toelichting van Dibbits de ronde maken. Het Cromhouthuis aan de Herengracht – met op de bovenste verdieping van dit stadspaleis uit de Gouden Eeuw het Bijbels Museum - is sinds januari onder beheer van het Amsterdam Museum. Dit museum beheert de collectie-Fodor, waarin ook schilderijen en prenten, sinds Museum Fodor aan de Keizersgracht in 1993 werd gesloten.

De expositie ‘Geniaal getekend. Van Da Vinci tot Rembrandt’ in Het Cromhouthuis (Herengracht 368, Amsterdam) duurt van 8 juli tot en met 15 oktober. Voor meer informatie: http://www.cromhouthuis.nl

Rembrandt van Rijn (1606-1669), Een oude vrouw met een platte muts, inkt op papier, 48 x 46 mm, Amsterdam Museum