Latijns-Amerika in Kunstmuseum Wolfsburg: schedel clown kijkt naar Volkswagen

Vik Muniz, Schedel van een clown, 1989-1990, Daros Latinamerica Collection Zürich, foto: Peter Schälchli, Zürich, c VG Bild-Kunst, Bonn 2015

* Wolfsburg in de Duitse deelstaat Nedersaksen – stad langs de treinroute Amsterdam-Berlijn – geniet zijn grootste bekendheid als hoofdzetel van de Volkswagen-concern. Autoliefhebbers kunnen er sinds 2000 hun hart ophalen in Autostadt, een themapark dat door Volkswagen werd opgericht. Minder bekend is dat Wolfsburg sinds 1994 ook een ‘Kunstmuseum’ heeft dat de moeite van een bezoek waard is, de Nederlander Gijs van Tuyl was er een aantal jaren directeur.

Museumkijker besteedt graag aandacht aan het persbericht dat het museum naar Nederland stuurde over de thema-expositie die eind volgende week begint: ‘Dark Mirror. Lateinamerikanische Kunst seit 1968’, een selectie van 175 werken uit de toonaangevende Daros Latinamerica Collection, in 2000 in het leven geroepen door de Zwitserse verzamelaar Ruth Schmidheiny.

De tentoonstelling omvat installaties, objecten, schilderijen, foto’s, werk op papier en video’s van 41 kunstenaars uit tien landen, waaronder Argentinië, Costa Rica, Cuba, Colombia en Uruguay. Hoe verschillend de kunstenaars ook zijn, wie hun werk bekijkt, vermoedt dat ze delen wat de Argentijnse fotograaf Marcos López over zijn drijfveren zegt: ‘Ik vind het belangrijk het geweld en de ongelijkheid van Latijns-Amerika te laten zien, maar ook de levensvreugde.’ Kunst als donkere spiegel, maar ook de 'lichte' keerzijde.

De expositie ‘Lateinamerikanische Kunst seit 1968’ in het Kunstmuseum Wolfsburg duurt van 27 september tot en met 31 januari. Voor meer informatie: http://www.kunstmuseum-wolfsburg.de

Marcos López, Cemetery, 2003/2006 uit de serie 'Urban Landscapes' Daros Collection, foto: Peter Schächli, c Marcos López