Laatste weken: archeologische rijkdommen Iran in Drents Museum Assen

Geplaatst in Exposities en getagged met , , op door .

Bij Hajibad in Zuidwest-Iran werden in de Sassanidische tijd de wanden van een luxe paleis en twee Zoroastrische heiligdommen met gegoten stucco bustes versierd. De buste op de foto weegt vijf kilo. 300-400 na Chr, Nationaal Museum van Iran, Teheran, eigen foto

*De expositie ‘Iran – Bakermat van de beschaving’ markeert het afscheid van conservator Vincent van Vilsteren van het Drents Museum (DM) in Assen, hij gaat met pensioen. Vanaf de eerste sporen van landbouw en veeteelt via de beschaving van de Elamieten en die van het machtige Perzische Rijk - groter dan het Romeinse Rijk ooit was– bieden 200 bruiklenen uit het Nationaal Museum van Iran in Teheran een overzicht van 10.000 voor Chr. tot de bloeitijd van islamitische kunst rond 1700. Museumkijker liet zich op de valreep – de expositie duurt nog tot en met 18 november – verrassen door de schoonheid van gouden sieraden, beschilderd aardewerk, vergulde bronzen schalen, stucco bustes, versierde reliëfs, enzovoort. De rijkdom aan bodemschatten die archeologen hebben opgediept is van een enorme variatie, de gebruiksvoorwerpen geregeld zo mooi ontworpen dat ze nog heden ten dage als warme broodjes de winkel zouden uitvliegen.

Op reliëfs in Persepolis staan vertegenwoordigers van 23 volken uit alle uithoeken van het rijk van Darius. Ze kwamen de Perzische heerser vereren met geschenken, Persepolis, 559-331 voor Chr., Nationaal Museum van Iran, Teheran, eigen foto

Ter voorbereiding maakte Van Vilsteren drie reizen. In een interview met Annejet Fransen in het DM Magazine vertelt hij dat Iran helemaal niet aan zijn verwachtingen voldeed: ‘We hebben door bepaalde beeldvorming vaak zo’n idee van Iran als ‘Verweggistan’: moeilijk, toegankelijk, gesloten. Maar als je er eenmaal bent zijn de mensen zo gastvrij en open, dat was echt een openbaring! Iraniërs zijn toeschietelijk, ze spreken je aan op straat en vertellen over hun land en geschiedenis.’

De kennis van Nederlanders over het hedendaagse Iran, laat staan de oeroude beschavingen ter plekke, zal meestal gering zijn. Met als aanvulling zes gefilmde portretten van Iraniërs die door de politieke ontwikkelingen het land moesten ontvluchten en een nieuw bestaan opbouwden in ons land, vult deze expositie een enorme leemte aan kennis. Gezien de toestroom aan bezoek voldoet dat aan een grote behoefte, te vol was het overigens niet. Verwacht in het Drents Museum: ‘Nubië – Land van de Zwarte Farao’s’, te zien van 15 december tot en met 5 mei 2019.

Voor meer informatie: http://www.drentsmuseum.nl

Gewicht van speksteen, versierd met eenhoorns, slangen en een adelaar. De gewichten in de bronstijd werden ingedeeld op basis van gerstekorrels. 2600 - 2400 v. Chr, Jiroft, Nationaal Museum van Iran, Teheran, eigen foto