KunstRAI 2022 uit schaduw corona met Focus Japan

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .

Kihara Chiharu, Einstein, Gallery Shukado, Tokio

Rob Scholte, Armando, Eugène Brands, Sjoerd Buisman, Aldo Bakker, Ivan Cremer, enzovoort enzovoort: de KunstRAI 2022 - voor het eerst weer een editie zonder de schaduw van corona - brengt de komende dagen traditiegetrouw voor elke smaak en bankrekening wat wils. Misschien klopt het wel niet, maar Museumkijker kreeg de indruk dat er minder exorbitante prijskaartjes hingen dan voorheen, tekenend voor de tand des tijds. De focus van de speciale landenpresentatie ligt dit jaar op Japan. Akiko Ito van Gallery Shukado presenteert bescheiden maar zichtbaar trots onder meer vingerverfschilderijen van Kihara Chiharu, begin veertig, in eigen land een kunstenares van naam. Voor Museumkijker de favoriet onder de Japanners.

De grootste verrassing in de rijk gevulde grabbelton was voor Museumkijker Lisanne Hoogerwerf, te zien bij Galerie Wilms in Venlo. Hoogerwerf (1987), opgeleid aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, maakt foto's van landschappen die zowel fictief als reëel aandoen. Ze maakt de landschappen op de vloer van haar atelier van materialen als hout, zand, verf en karton. Voor het realiseren van het intrigerende effect op de foto's aangevuld met verlichting en geschilderde achtergronden. Op haar site legt ze uit dat de 'speelse bouwwerken' op haar werk refereren aan maatschappelijke ontwikkelingen als de vluchtelingencrisis, klimaatverandering en de pandemie. Een kunstenares om in de gaten te houden.

De KunstRai 2022, Europahal Rai Amsterdam, duurt tot en met 18 april. Voor meer informatie: http://www.kunstrai.nl

Lisanne Hoogerwerf, Abditory, Future Poetry series, Galerie Wilms