Kunstmuseum Den Haag is er klaar voor: anderhalve meter, verschillende vaste routes

Lucassen, Romantisch landschap met palmboom, 1965, olieverf op doek, Kunstmuseum Den Haag

*Als Rutte morgen aankondigt dat musea overmorgen mogen heropenen, is Kunstmuseum Den Haag er klaar voor. Er wordt hard gewerkt om aan de voorwaarden van de anderhalve meter-maatschappij te voldoen. Het museum maakte deze week bekend dat bezoekers straks kunnen kiezen uit verschillende vaste routes. Het is de bedoeling dat het gevoel van dwalen zoals architect Berlage dat heeft bedoeld, ook met eenrichtingsverkeer door het gebouw overeind blijft.

A.R. Penck, How it Works, 1989, acrylverf op doek, Galerie Michael Werner

Inmiddels is zeker dat een aantal tentoonstellingen na de heropening kan worden verlengd: ‘Breitner vs Israels – Vrienden en rivalen’ t/m 6 september; ‘A.R. Penck – How it works’ t/m 27 september; en ‘Lucassen – De gelukkige schilder’ t/m 11 oktober. Van 10 oktober t/m 31 januari is de expositie over de Zweedse kunstenaar Anders Zorn (1860-1920) gepland. Zorn, 'chroniqueur van zijn thuisland', is in eigen land een beroemdheid, in de rest van Europa bleef hij relatief onbekend. De expositie over Dior die eind september zou openen in het Kunstmuseum, is verplaatst naar 2021, de exacte data volgen nog.

George Hendrik Breitner, Drie schoolmeisjes op de brug bij de Westermarkt, ca 1895, olieverf op paneel, particuliere collectie

In Fotomuseum Den Haag kon de expositie ‘Eddy Posthuma de Boer – De eerste foto van God’ worden verlengd tot en met 23 augustus. Helena van der Kraan portretteerde de afgelopen jaren meer dan tweehonderd teddyberen: nieuw in het museum zal t/m 1 november haar expositie ‘Beer & Teddy’ zijn. ‘Borealis – Life in te Woods’ van Jeroen Toirkens en Jelle Brandt Corstius – resultaat van vier jaar reizen door bossen in de boreale zone - is verplaatst naar begin 2021. Het GEM, Museum voor actuele kunst,  programmeert ‘Kati Heck – Hauruck d’Orange’, nieuw t/m 8 november.

Helena van der Kraan, 2014-2020

Ook Kunstmuseum Den Haag, Fotomuseum en GEM  zijn deze dagen online met mini-tentoonstellingen en virtuele tours.

Voor meer informatie: http://www.kunstmuseum.nl