Kotomisi: de kracht van Surinaamse klederdracht in Klederdrachtmuseum Herengracht

Expositie Kotomisi, Klederdrachtmuseum, eigen foto

*Twee minuten lopen vanaf tramhalte Koningsplein is sinds juli 2016 op de Herengracht het Klederdrachtmuseum gevestigd, een privé-initiatief van directeur Jolanda van den Berg. In een middelgroot grachtenpand verwezenlijkte ze van souterrain tot zolder haar droom: een museum gewijd aan de geschiedenis van de Nederlandse klederdracht. Focus is het uitdragen van het cultuurhistorische belang, Van den Berg zal gruwen van de oppervlakkige toeristenlokkers in dit genre. Vorige week opende een tentoonstelling over Surinaamse klederdracht waarmee het museum zijn inhoudelijke kracht opnieuw bewijst: ‘Kotomisi. De kracht van klederdracht’. In combinatie met Nederlandse ‘drachten’ worden tot in de nok bijzondere koto’s en angisa’s getoond, de traditionele ‘jurken’ en hoofddoeken van Afro-Surinaamse vrouwen in Suriname.

Expositie Kotomisi, Klederdrachtmuseum, eigen foto

Gastcurator was Christine van Russel-Henar, directeur van het Koto Museum in Paramaribo, op de expositie bevlogen aanwezig in een gefilmd interview. Er is informatie tot in de kleinste details, bepaald niet overbodig omdat de kennis van de meeste bezoekers over dit onderdeel van het Surinaamse cultureel erfgoed gering zal zijn. Verrijkend zijn ook de vijftien gefilmde portretten waarin trotse draagsters van koto’s en angina’s - tot op de dag van vandaag bij feesten en gedenkdagen - aan het woord komen. Geleerd: de hoofddoeken kunnen op verschillende manieren worden gebonden en drukken een boodschap uit, zoals over de stemming waarin de draagster verkeert. Andy Arduin van ‘Sranan Angisa’ geeft masterclasses ‘Angisa stijven en binden’.

Voor meer informatie: https://www.hetklederdrachtmuseum.nl.

De expositie ‘Kotomisi. De kracht van klederdracht’ in het Klederdrachtmuseum (Herengracht 427, Amsterdam) duurt tot en met 1 juni.