Kickstart Cultuurfonds: ook beroep op particulieren voor noodfonds cultuursector

Geplaatst in Nieuws en getagged met op door .

In Museum Ons' Lieve Heer op Solder' in Amsterdam wacht de expositie 'Mode uit het Rijksmuseum in huis', met kleding uit de 19de eeuw, coronaproof op heropening. Mogelijk gemaakt door bijdrage Kickstart Cultuurfonds.  © Rebekka Mell

*Het Kickstart Cultuurfonds – het noodfonds van de BankGiro Loterij, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en de VandenEnde Foundation dat in samenwerking met het ministerie van OCW en private fondsen vorig jaar al 16 miljoen euro doneerde – verdeelt dit jaar nog eens 20 miljoen onder Nederlandse producenten van professionele podiumkunsten, muziekpodia, theaters en musea. De laatste aanvraagronde is inmiddels gestart. Nieuw is deze keer dat - tot 1 juli - ook particulieren aan het fonds kunnen bijdragen. DJ Edwin Evers (‘Het is een barre tijd voor de cultuursector’)nam deze week het voortouw: hij schonk de 12.500 euro die hij als winnaar van de André van Duin Comedy Award ontving. Van groot tot klein, alle beetjes helpen. Voor meer informatie: http://www.cultuurfonds.nl/kickstart.

Alle toekenningen tot nu toe – in de eerste plaats bestemd voor voorzieningen om publiek na heropening veilig te kunnen ontvangen – staan op http://www.kickstartcultuurfonds.nl. Het overzicht van donaties aan musea is een imponerende staalkaart van de rijkdom aan grote, middelgrote en kleine instellingen in ons land. Aanvragen kwamen onder meer van de Stichting Duivenvoorde (voor een nieuw reserveringsysteem voor Kasteel Duivenvoorde), de Alexander Stichting voor Russisch-Orthodoxe Kunst in Kampen (voor het coronaproof maken van het Ikonenmuseum), het Museumplein Limburg in Kerkrade (voor aanpassingen van de entree van Museum Continium), de Stichting Heerlijkheid Brederode Santpoort (bijdrage kosten communicatiemiddelen, extra inzet personeel, routing en hygiënemaatregelen voor de Ruïne van Brederode) en de Stichting Museum Ons’ Lieve Heer op Solder in Amsterdam (bijdrage aan kosten zelf bedienbare audiotouruitgifte, elektronische kaartscanner, verbeterde website en communicatiecampagne). De laatste aanvraagronde voor musea duurt van 10 mei 10.00 uur tot 14 mei 16.00 uur.

Ruïne van Brederode, Santpoort, Rijksmonument