Kersttip en vooruitblik 2016: Glasgow Boys en Maya’s in Drents Museum Assen

Maya-masker gemaakt van jade, obsidiaan en schelpen, 500 - 800, collectie Fundación La Ruta Maya, Guatemala

* Wie ‘The Glasgow Boys – Schots impressionisme 1880 – 1900’ in het Drents Museum nog niet heeft gezien: de expositie – met meer dan 80 schilderijen en 40 werken op papier - duurt nog tot en met 7 februari. Op 28 februari 2016 opent in het museum een omvangrijke archeologische tentoonstelling over de Maya-cultuur. Er komen schatten uit deze hoogstaande Midden-Amerikaanse beschaving van tussen 200 en 900 na Chr. naar Assen die nog niet eerder in Europa waren te zien. ‘Maya’s – Heersers van het Regenwoud’ duurt tot en met 4 september.

Bijgaand de impressie die redacteur/tekstschrijver Theo Haerkens Museumkijker deze week over zijn recente bezoek aan ‘The Glasgow Boys’ stuurde.

‘De tentoonstelling The Glasgow Boys in het Drents Museum bezocht: bijzonder! Vooral leuk om te zien dat deze groep jonge kerels en een enkele vrouw in de jaren tachtig van de 19e eeuw naar Frankrijk en Nederland reisde om zich te laten inspireren door de naturalisten en impressionisten die er actief waren. Ze schilderden het echte leven, zoals Van Gogh dat ook deed. Zware landarbeid was gewoon hard werken, dat mocht best worden gezien zonder dat daar een romantisch sausje overheen gegoten hoefde te worden. Daar bleef het niet bij. Ze reisden ook naar meer exotische oorden, zoals Spanje en Japan om daar ideeën op te doen.

Grappig genoeg gingen ze terug in Schotland op zoek naar vlakke stukken om 'Hollandse' landschappen met bonkige wolkenluchten te schilderen. Bij anderen zie je de belangstelling voor de vormgeving in Japan terug in decoratie van de achtergrond, de compositie van hun werk of het gebruik van Japanse kamerschermen in de genrestukken.

De schilderijen zijn erg fraai allemaal. Het ganzenhoedstertje is het eerste schilderij dat je ziet als je de tentoonstelling binnengaat, tegelijkertijd wat mij betreft het topstuk van de expositie.’

Voor meer informatie: http://www.drentsmuseum.nl en http://www.theohaerkens.nl.

Naar een nieuwe weide, 1883, Sir James Guthrie Aberdeen Art Gallery and Museums Collection

Naar een nieuwe weide, 1883, Sir James Guthrie
Aberdeen Art Gallery and Museums Collection