Jan Six ontdekt onbekende Rembrandt: vanaf morgen maand in Hermitage Amsterdam

Geplaatst in Nieuws en getagged met , , op door .
Rembrandt van Rijn (1606-1669), Portret van een jonge man (olieverf op doek, 94,5 x 73,5 cm), foto: René Gerritsen

*De Hermitage Amsterdam – tegenover het pand aan de Amstel waar de familie Six nog steeds dagelijks kan kijken naar Rembrandts portret van Gouden Eeuw-voorvader Jan Six – exposeert vanaf morgen de Rembrandt die recent is ontdekt door zijn hedendaagse nazaat Jan Six jr. De kunsthistoricus/kunsthandelaar kocht het ongesigneerde en ongedateerde ‘Portret van een jongeman’ met hulp van een investeerder op een veiling van Christie’s in Londen omdat hij vermoedde dat het om een echte Rembrandt zou kunnen gaan. Dat werd bevestigd tijdens uitgebreid kunsthistorisch en technisch onderzoek. De toeschrijving is onderschreven door prof. Ernst van de Wetering (vele jaren aanvoerder van het Rembrandt Research Project) en vijftien vooraanstaande conservatoren en kunsthistorici uit binnen- en buitenland.

Rembrandt schilderde het portret vermoedelijk rond 1634 toen hij ongeveer 28 jaar was. Six vermoedt dat de onbekende jongeman waarschijnlijk deel heeft uitgemaakt van een groot dubbelportret. Het is voor het eerst sinds bijna een halve eeuw dat er een volledig onbekend schilderij van Rembrandt is ontdekt.

Jan Six heeft vele jaren ervaring met Rembrandt-onderzoek achter de rug. Zo schakelde Tom Baring van Sotheby’s Londen hem in 2008 in om een oordeel te vellen over een portret dat bij het regionale veilinghuis Moore Allen & Innocent werd aangeboden als werk van een navolger van Rembrandt. Naspeuringen van Six en een check van Van de Wetering en RRP-scheikundige Karin Groen wezen uit dat het om een vermist zelfportret van Rembrandt uit zijn Leidse tijd ging. Het bestaan van het portret was bekend door een reproductie van de Vlaamse graveur J. Claessens van rond 1800. De graveur zelf dacht aan een Frans Hals, toonaangevende kunsthistorici vermoedden dat hij een kopie van een Rembrandt had gemaakt, maar zagen dat nooit bevestigd.

De expositie van Rembrandts ‘Portret van een jongeman’ in de Hermitage Amsterdam duurt van 16 mei tot en met 15 juni. Voor meer informatie: http://www.hermitage.nl Vandaag verscheen bij Prometheus het boek dat Six over zijn speurtocht heeft geschreven: ‘Rembrandts Portret van een jonge man’, voor 19,99 euro verkrijgbaar in de museumshop.