Ivanhoe! Fijn weerzien op expositie ‘Romanovs in de ban van de Ridders’ in Hermitage

Roger Moore als Sir Wilfred of Ivanhoe, tv-serie 1958/1959

Met de Franse Revolutie nog maar net verleden tijd eindigde het bloedvergieten van de Napoleontische oorlogen in 1815 met de Slag bij Waterloo. De herschikte Europese naties stopten de herinneringen weg door terug te verlangen naar de Middeleeuwen, toen het leven nog puur en zuiver zou zijn geweest. Ook de tsaren van de 19e eeuw idealiseerden die eeuwen, pestepidemieën en godsdienstige of dynastieke twisten werden verdrongen.  Zo zullen ze zichzelf ook in slaap hebben gesust onder de dagelijkse dreiging van moordaanslagen. Met als bruut slotakkoord de moord op Nicolaas II en zijn gezin in 1917.

Overzicht ridderzaal Hermitage, eigen foto

Uitsmijter op de Hermitage-expositie 'Romanovs in de ban van de ridders' is de grote zaal, direct na binnenkomst rechts. Er is een schat aan harnassen uit St. Petersburg naar Amsterdam gekomen, waaronder zo'n tientallen kilo's wegende uitrusting van niemand minder dan keizer Karel V. In het midden van de zaal bereiden strijdlustige ridders-te-paard zich voor op een duel en krijgt een geharnaste ridder de ridderslag. Een riddertje kijkt toe, jongens kregen al vroeg een harnas aangemeten. Vele kunstschatten verder (Alexander III kocht in 1884 voor 30 miljoen euro de schitterende  collectie middeleeuwse kunst van de Parijse Rus Aleksandr Bazilevski) doet ineens Roger Moore de harten sneller kloppen, althans dat van Museumkijker. Moore speelde van 5 januari 1958 tot 4 januari 1959 Sir Wilfred of Ivanhoe naar het boek van Sir Walter Scott uit 1819. Negendertig tv-afleveringen magisch heldendom, net als in de 19e eeuw is het effect nog steeds niet uitgewerkt.

Horace Vernet (1789-1863), De carrousel van Tsarskoje Selo, 1843. een ridderspel van tsaar Nicolaas II, te paard tsarina Alexandra.

De expositie 'Romanovs in de ban van de Ridders' in de Hermitage Amsterdam duurt tot en met de zomer van 2021. Voor meer informatie http://www.hermitage.nl