Hoogtepunten Frida Kahlo uit Mexico voor het eerst in Europa: primeur voor Drents Museum

Frida Kahlo, Zelfportret met aapje, 1945, olieverf op doek, Museo Dolores Olmedo, Mexico City, © 2021, Banco de México

Voor de expositie 'Viva la Frida! - Life and art of Frida Kahlo' in het Drents Museum zijn achtentwintig schilderijen en veertien werken op papier uit Mexico naar Assen gekomen. Daarbij een aantal nog niet eerder naar Europa gereisde hoogtepunten uit de Kahlo-collectie van het Museo Dolores Olmedo: Henry Ford Hospital (1932), De gebroken zuil (1944) en Zelfportret met aapje (1945).

Frida Kahlo, Henry Ford Hospital, 1932, olieverf op metaal, Museo Dolores Olmedo, Mexico City, © 2021 Banco de México

Zakenvrouw en mecenas Maria de los Dolores Olmedo (1905-2002) was bevriend met Frida Kahlo (1907-1954) en echtgenoot Diego Rivera, ook kunstenaar. In het zuiden van Mexico City kocht Olmedo in 1962 het landgoed La Noria Xochimilco. Daar opende ze in 1994 het museum dat haar naam kreeg. In haar collectie onder meer 25 werken van Kahlo en 145 van Rivera en bijna 6000 stukken pre-hispanics kunst. Het museum is overigens nu tijdelijk gesloten, de website onder constructie. Ook Museo Frida Kahlo (voorheen La Casa Azul, het Blauwe Huis, woonhuis van Kahlo en Rivera) gaf bruiklenen. Naast de kunst completeren geschilderde korsetten, sieraden, kleding, foto's en documenten het Drentse overzicht van Frida's leven en werk.

Frida Kahlo, De gebroken zuil, 1944, olieverf op masoniet, Museo Dolores Olmedo, Mexico City © 2021, Banco de México

De expositie 'Viva la Frida! Life and art of Frida Kahlo' in het Drents Museum duurt tot en met 27 maart. Er is een uitgebreid nevenprogramma. Voor meer informatie: zie https://www.drentsmuseum.nl/nl/frida

Catalogus:

Annemiek Rens, Viva la Frida! - Life and art of Frida Kahlo, WBOOKS 2021, 29,95 euro