Hoogtepunten Egyptische collectie Rijksmuseum van Oudheden terug in Leiden

Mummiekist van Panesy, hout, Derde Tussenperiode (22ste dynastie, 943-746 v. Chr.), Thebe, 38 x 54 x 200 cm. Collectie en copyright foto: Rijksmuseum van Oudheden

*De vaste tentoonstelling over Egypte op de begane grond van het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden is tot en met het najaar gesloten vanwege een grootschalige verbouwing. Museumkijker ging naar de tijdelijke tentoonstelling ‘Egypte. Land van onsterfelijkheid’ op de eerste verdieping en was verrast: tussen de voorwerpen die de oude Egyptenaren voor het eeuwige leven in het hiernamaals maakten, krioelde het van de kinderen, allemaal druk doende een ‘Dummie de mummie-speurtocht’ in te vullen onder leiding van het 4000 jaar oude mummiejongetje uit de boeken van Tosca Menten.

De RMO-collectie reisde de afgelopen vijf jaar naar onder meer Canada, Japan, Schotland en Spanje. Onder de ruim 150 uitgestalde objecten die nu terug zijn op het honk: uit de periode 943-746 v. Chr de mummiekist van Panesy, zanger in de tempel van Amon, uit de Late Periode (380-343 v. Chr.) het dienarengrafbeeldje van Imhotep, een glazen cosmetica-flesje en juwelen uit het Nieuwe Rijk (1539-1077 v. Chr), canopenvazen voor gebalsemde ingewanden uit de periode 1076-723 v. Chr. en een bronzen ibis - het heilige dier van Thot, god van maan, schrijfkunst en wijsheid – uit de tijd van de 26ste dynastie, 664-525 v. Chr. Alles wonderbaarlijk mooi: het verbaast niet dat deze collectie wereldfaam geniet.

De expositie ‘Egypte. Land van onsterfelijkheid’ in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden duurt tot en met 2 oktober. Voor meer informatie: http://www.rmo.nl

Canopenvazen, kalsteen, Derde Tussenperiode (1076-723 v. Chr.), h. 33-35,5 cm. Collectie en copyright foto: Rijksmuseum van Oudheden

Canopenvazen, kalksteen, Derde Tussenperiode (1076-723 v. Chr.), h. 33-35,5 cm. Collectie en copyright foto: Rijksmuseum van Oudheden