Honderden fibula’s in Rijksmuseum van Oudheden: goed voor hedendaagse kooplust

Romeinse fibula in de vorm van een haas, 150-300 na Chr.. foto Rijksmuseum van Oudheden

*Alleen al in Nederland zijn er – met name in Nijmegen en het Rivierengebied - minstens 25.000 fibula’s uit de Oudheid en Middeleeuwen gevonden, fraaie kledingspelden van brons en edelmetaal die ook hedendaagse kooplust zouden weten op te wekken. Mannen gebruikten meestal één mantelspeld op de schouder, vrouwen vaak meerdere om er – naast hun mantels - ook jurken en rokken mee te sluiten. Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden presenteert vanaf 28 januari bijna 400 voorbeelden uit de eigen collectie op de afdeling ‘Archeologie van Nederland’.

Westgermaanse 'ogenfibula', 1-75 na Chr, foto Rijksmuseum van Oudheden

Ze omspannen de periode vanaf de Bronstijd, zo’n 1000 v. Chr, tot en met de Ottoonse tijd, zo’n 1000 na Chr. Vanaf de elfde eeuw begon de opmars van de knoop, fibula’s bleven voor de sier bestaan en werden voortaan broche genoemd. Het Rijksmuseum van Oudheden vult de expositie aan met broches van moderne sieradenontwerpers, soms geïnspireerd op ‘oude’ vormen en materialen.

Voor meer informatie over het Rijksmuseum van Oudheden: http://www.rmo.nl

Fibula-overzicht, foto Rijksmuseum van Oudheden