Honderd edities Vierdaagse in Museum Het Valkhof: over prins Claus, Dames Die Doorlopen en andere helden

Vijf dames van de wandelvereniging DA DI DO (Dames Die Doorlopen) uit Den Haag tijdens de 27e Vierdaagse in 1937, foto Regionaal Archief Nijmegen

Vijf dames van de wandelvereniging DA DI DO (Dames Die Doorlopen) uit Den Haag met hun verzorgster tijdens de 27e Vierdaagse in 1937, foto Regionaal Archief Nijmegen

*Waarom nemen mensen geheel vrijwillig deel aan een uitputtende wandeltocht van vier dagen? Museum Het Valkhof in Nijmegen viert deze zomer het jubileum van honderd edities Vierdaagse met een expositie die in 1909 begint met 306 (mannelijke) deelnemers, inmiddels zijn dat er 50.000. In 1913 liep er voor het eerst een vrouw mee, die overigens de eindstreep niet haalde, de eerste vrouwelijke 'kruisdrager' staat voor 1919 in de boeken. In samenwerking met de Stichting 100ste Vierdaagse/Stichting De 4DAAGSE - is een schat aan foto’s verzameld.

Voor het eerst over de Waalbrug, opgeleverd in juni 1939, tot dan werden de deelnemers met een gierpont overgezet, foto Regionaal Archief Nijmegen

Plus bijzondere objecten als het Vierdaagsekruis van prins Claus, de partituur van het Vierdaagse-marslied van H.A. van Mechelen uit 1932, een staatsieportret van jhr. W.W. Feith, eerste voorzitter van de Vereniging Gouden Kruisdragers (leden hebben tien of meer keer meegelopen), originele tekeningen van de Vierdaagse-editie van Donald Duck en Vierdaagse-schoenen van Hi-Tec en Jan Jan Janssen. Ook op de expositie: luisteren naar bijzondere verhalen van wandelaars, de wandelbepakking van militairen wegen en zélf ervaren hoe het voelt als VIP op de Via Gladiola te arriveren. Prins Claus kreeg dat heldenwelkom in 1967, prinses Beatrix spelde hem zijn Vierdaagsekruis op.

De expositie ‘100ste Vierdaagse – Wandel door de tijd’ in Museum Het Valkhof duurt van 28 mei tot en met 4 september. Voor meer informatie: http://www.museumhetvalkhof.nl

Deelnemers aan de eerste Vierdaagse van 1909, militairen van het 5e Regiment Infanterie, met hun ereteken voor betoonde marsvaardigheid, foto Regionaal Archief Nijmegen