Het oneindige zoeken van Maurits Escher: film en expositie Fries Museum

Geplaatst in Kunst op Komst en getagged met , , op door .
M.C. Escher's 'Dag en Nacht' (1938) C the M.C. Escher Company B.V. All rights reserved. www.mcescher.com. Houtsnede in zwart en grijs, afgedrukt vanuit 2 blokken. 677mm x 391mm. Bruikleen the M.C. Escher Company B.V.

* Aan het begin van de film van Robin Lutz over Escher die vanaf donderdag in de bioscopen draait, zien we hoe een van zijn werken op een rug wordt getatoeëerd. De scène duurt gelukkig kort: wansmaak is moeilijk te verdragen. Met Rembrandt en Van Gogh formeert Maurits Cornelis Escher (1898-1972) de voorhoede van Nederlandse kunstenaars van wie de virtuoze kwaliteiten op ruime schaal worden uitgebaat met mousepads, mokken, pennen, shawls, posters, enzovoort enzovoort. Lutz laat zien dat ‘Eschers werk in het DNA van onze tijd is verankerd’ en wordt ‘geciteerd’ in strips, reclame, films en dans. Onder zijn vele bewonderaars wereldwijd blijkt zich ook popster Graham Nash te bevinden, die - net iets te langdurig - bloemrijk mag benadrukken hoezeer ‘Escher zijn leven heeft veranderd’.

Vijfentachtig minuten filmbeelden slagen er met vaart in de mist van de commerciële rimram rond Escher te laten optrekken. Lutz brengt met ‘Escher. Het oneindige zoeken’ een elektrificerende ode aan de grote meester, zijn ontwikkeling stap voor stap volgend in Italië, Zwitserland, Spanje en België en tenslotte in Het Gooi. Dat gebeurt met inzet van véél rijk beeldmateriaal en een voice-over die dagboek- en brieffragmenten van Escher voorleest. Magische extra’s: 3D-animaties van prenten.

In het Fries Museum in Leeuwarden opent op 28 april de expositie ‘Escher op reis’ met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen, foto’s en objecten. Het museum werkt hiervoor samen met de M.C. Escher Stichting Baarn, het Gemeentemuseum Den Haag (Escher in het Paleis), het Rijksmuseum Amsterdam en Robin Lutz. De expositie – die duurt tot en met 28 oktober - begint bij Eschers eerste artistieke stappen als technisch bekwame graficus. De kunstenaar werd in Leeuwarden geboren, de Friese hoofdstad is dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa.

Voor meer informatie: http://www.friesmuseum.nl