Heropening Stedelijk Museum Schiedam met schenking onbekend reliëf Jan Schoonhoven

Jan Schoonhoven, R70-71, schenking nalatenschap Maria de Haan, Stedelijk Museum Schiedam, foto Francien van Daalen

Het Stedelijk Museum Schiedam heropent 14 mei na renovatie van het pand waarin het sinds 1940 is gevestigd: het voormalige Sint-Jacobs Gasthuis, monumentale blikvanger in neo-classicistische stijl in de Hoogstraat in het oude centrum. Op de expositie ‘Van oerbeest tot rokende croissant’ – een van de vier openingstentoonstellingen – is het werk van Jan Schoonhoven te zien dat het museum in 2021 ten geschenke kreeg uit de nalatenschap van Maria de Haan: R70-71, een reliëf uit 1970 dat nergens beschreven stond en nooit eerder werd geëxposeerd. Schoonhoven gaf het cadeau aan hospita Maria de Haan als dank voor haar goede zorgen voor zijn zoon Jaap. Rond 1970 besteedde de kunstenaar de uitvoering vaak uit een assistent, maar dit cadeau heeft hij volgens het museum waarschijnlijk zelf gemaakt als 71ste reliëf in 1970, vandaar de titel.

Jan Schoonhoven, reliëf 1971, schenking Altena Boswinkel Collectie, Stedelijk Museum Schiedam

Het reliëf is na tientallen jaren toe aan conservering en restauratie, het museum hoopt daarvoor op financiële steun van fondsen, bezoekers en huisvrienden. Jan Schoonhoven (1914 - 1994) is een van de belangrijkste leden van de Nederlandse Nul-groep, kunstenaars die zich begin jaren zestig keerden tegen de traditie om de werkelijkheid weer te geven. In de reliëfs van Schoonhoven zit geen persoonlijke expressie, zijn geometrische patronen van papier-maché en latexverf verwijzen alleen naar zichzelf. Hij verwierf er internationale roem mee. Het Schiedamse museum kreeg eerder een Schoonhoven ten geschenke: een groter werk uit 1971 uit de Altena Boswinkel Collectie. De focus van de vaste collectie ligt op moderne en hedendaagse Nederlandse kunst, waaronder veel Cobra-kunst. Van Schoonhoven heeft het museum ook een reliëf uit 1969, twee vroege werken  uit de jaren vijftig en tekeningen.

Stedelijk Museum Schiedam buitenzijde, foto Aad Hoogendoorn

Voor meer informatie: http://www.stedelijkmuseumschiedam.nl