Gouden Eeuw-soepterrine Amalia van Solms wacht in Rijksmuseum van Oudheden

Gouden Eeuw-soepterrine Amalia van Solms © Rijksmuseum van Oudheden

*Amalia van Solms (1602-1675), echtgenote van Oranje-prins Frederik Hendrik, liet in een vergulde soepterrine een groot aantal gesneden stenen verwerken, een gewoonte onder liefhebbers van bewerkte stenen in de Gouden Eeuw om kunst- en gebruiksvoorwerpen mee te verfraaien. De terrine zal zijn te zien op ‘Pracht & Precisie’ in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden: een expositie van 200 zegels, sierstenen en amuletten met minutieus gegraveerde afbeeldingen uit het ‘oude’ Nabije Oosten, Egypte en de Klassieke Wereld. De fraaie gesneden voorstellingen van goden, historische gebeurtenissen, dieren, vorstenportretten en magische tekens, vaak niet groter dan een vingertop, konden ook een functionele of symbolische betekenis hebben: de oudste stenen om een zegelafdruk mee te maken, later waren ze in gebruik als siervoorwerp (meestal een ring), talisman of amulet. Er zal ook een horlogeketting van aaneengesmede stenen zijn.

Horlogeketting © Rijksmuseum van Oudheden

Camee-portret Romeinse keizer Nero,© 'Content Family Collection of Ancient Cameos', Londen

De expositie is samengesteld uit de eigen collectie en was eerder te zien in 2016-2017. Nieuw zijn nu bruiklenen van cameeën uit de befaamde Britse ‘Content Family Collection of Ancient Cameos’, waaronder een portret van de Romeinse keizer Nero. Uit de collectie die prof. dr. Robert Lunsingh Scheurleer in 2019 aan het museum schonk is voor de tentoonstelling een selectie van Griekse en Romeinse ringstenen, cameeën en antieke zegelafdrukken gemaakt. De Amerikaanse fotograaf-kunstenaar Stephen Sack maakte een serie van zestien foto’s van gesneden stenen die uitvergroot de gelegenheid bieden het virtuoze vakmanschap van nabij te bewonderen.

De openingsdatum van ‘Pracht & Precisie’ is – helaas, helaas - ook nog steeds ongewis, de expositie duurt in elk geval tot en met 4 september 2022.

Voor meer informatie: http://www.rmo.nl

Bacchante in extase, foto Stephen Sack