Golden Boy Gustav Klimt in Van Gogh Museum: altijd virtuoos zichzelf

Gustav Klimt, Johanna Staude, 1917-1918, olieverf op doek, Belvedere, Wenen

Voor de tentoonstelling 'Golden Boy Gustav Klimt. Inspired by Van Gogh, Rodin, Matisse...' in het Van Gogh Museum zijn vierentwintig schilderijen en twaalf tekeningen van Gustav Klimt (1862 - 1918) bij elkaar gebracht. En een even groot aantal werken van grote namen als Van Gogh, Whistler, Sargent, Toorop, Monet, Rodin, Toulouse-Lautrec en Matisse. Zoveel Klimts uit zijn hele oeuvre bijeen, met daarbij een aantal zelden getoonde werken uit privé-collecties, is uitzonderlijk voor museaal Nederland. De expositie is de uitkomst van een project dat zeven jaar geleden in samenwerking met het Belvedere in Wenen begon met de ambitie de inspiratiebronnen van Klimt in kaart te brengen.

Henri Matisse, Meisje met groene ogen 1908, olieverf op doek, San Francisco Museum of Modern Art. Op de expositie naast Johanna Staude

Vastgelegd in een uitmuntende catalogus en gepresenteerd in ensembles die de wetenschappelijke conclusies glashelder  maken, bevestigt de tentoonstelling wat Secession-lid Ernst Stöhr al in 1903 observeerde in de catalogus van de eerste solo- expositie van Klimt in de zalen van de Secession, de groep die zich vanaf 1897 afzette tegen de verstikkende moraal en het starre conservatisme van de beeldende kunst van die dagen. Stöhr: 'Fijnzinnig en gevoelig voor prikkels als hij was, nam hij alles in zich op wat de strijd om de moderne ambities te realiseren aan vluchtige invallen en duurzame ambities voortbracht, om dan vervolgens met zijn krachtige persoonlijkheid en zijn eigen smaak om te vormen tot iets van zichzelf.' Nog een citaat dat het unieke talent van Klimt onderstreept: 'Je hoeft slechts een fragment van een schilderij te zien om te weten: dit is een Klimt.' Véél meer dan de kunstenaar die vooral nog steeds faam geniet door de schilderijen van spannende vrouwen waarin hij bladgoud verwerkte.

Gustav Klimt, Ria Munk op haar doodsbed, 1912, olieverf op doek, privé-collectie

De expositie 'Golden Boy Gustav Klimt. Inspired by Van Gogh, Rodin, Matisse...' in het Van Gogh Museum duurt tot en met 8 januari 2023. Om de drukte te bestrijden alleen toegang met timeslots. Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl.

Later nog op Museumkijker: een essay van kunsthistoricus Gerda J. van Ham over Klimt en de internationale kunst rond 1900.

Zaaloverzicht met Beethoven-fries, 1902