Van Goghs weer thuis: van roof tot vondst veertien jaar spoorloos in Italië

Directeur Axel Rüger en minister Jet Bussemaker vanochtend in het Van Gogh Museum. Foto Jan Kees Steenman

*Toenmalig directeur John Leighton van het Van Gogh Museum stond op 7 december 2002 verslagen de pers te woord over de roof van twee Van Goghs die nacht. Hij zag lijkbleek, wie erbij was, zal het niet gauw vergeten. Het contrast met het gezicht van huidig directeur Axel Rüger kon vandaag niet groter zijn: bij de presentatie van de teruggekeerde werken – met OCW-minister Jet Bussemaker - stond Rüger zichtbaar gelukkig te zijn: ‘Dit is een van de meest spectaculaire dagen uit de geschiedenis van het museum. Ze zijn thuis. Ongelooflijk!’

Vincent van Gogh, Zeegezicht bij Scheveningen, 1882, foto Van Gogh Museum

‘Zeegezicht bij Scheveningen’ (1882) en ‘Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen’ (1884/85) waren veertien jaar spoorloos. Opsporingsambtenaren van de Guardia di Finanza stuitten er in september 2016 bij toeval op in het huis van de ouders van de voortvluchtige Napolitaan Raffaele Imperiale. De Nederlandse daders Octave D. en Henk B. werden een jaar na de inbraak opgepakt en hebben inmiddels hun straf uitgezeten. De werken bleken nauwelijks beschadigd, het Van Gogh zal ze na afloop van de presentatie restaureren.

De gelukkige afloop van de roof wordt ook met een speciale uitgave gevierd. ‘Van Gogh keert terug/returns. De gestolen schilderijen/The Stolen Paintings’ kost 7,95 euro, mooi geïllustreerd een spotprijsje. Van Gogh Museum-experts Nienke Bakker, Marije Vellekoop en Louis van Tilborgh beschrijven achtergrond en belang van de werken, ‘in het echt’ trouwens emotionerend mooier dan de foto’s waarmee we het sinds de verdwijning moesten doen. Pieter van Os zet de gebeurtenissen nog een keer op een rij onder de kop ‘Veertien jaar spoorloos: van de roof tot de vondst’. Dat doet hij levendig en vol vaart, tsjonge, er kan zó een film van worden gemaakt.

De teruggevonden Van Goghs zijn te zien tot en met 14 mei. Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl

Vincent van Gogh, Het uitgaan van de Hervormde Kerk te Nuenen. 1884/85, foto Van Gogh Museum