‘Gevaar en schoonheid en de traditie van het sublieme’: Turner in Zwolle en Enschede

J.M. W Turner, Thomsons Aeolian Harp, 1809, Manchester City Galleries

* Vanaf vandaag in Museum de Fundatie in Zwolle en Rijksmuseum Twenthe in Enschede: de dubbeltentoonstelling ‘Gevaar & Schoonheid – Turner en de traditie van het sublieme’. Thema: de invloed van het sublieme landschap van Joseph Mallord William Turner (1775-1851) op de Europese kunstgeschiedenis. Die reikt tot in het heden. In Turners sublieme landschappen sloten gevaar en schoonheid elkaar in de kunst niet langer uit maar waren met elkaar verstrengeld. Edmund Burke had de ervaring van het sublieme in 1757 inmiddels van een filosofisch fundament voorzien in zijn ‘Philosophical Enquiry into our Ideas of the Sublime and the Beautiful’: het sublieme was volgens Burke de sterkste emotie die een mens kan beleven.

Caspar David Friedrich, Segelschiff, ca 1815, Kunstsammlungen Chemnitz

De heftige verbeelding van oerkrachten als stormen en vulkaanuitbarstingen was niet nieuw, Turner zag zichzelf als erfgenaam van onder meer de zeeschilders Van de Velde, Claude Lorrain en Aelbert Cuyp. Bij het verbeelden van zijn overweldigende natuurimpressies zette de Britse kunstenaar die traditie innerlijk echter helemaal vrij naar zijn eigen hand, waarmee hij tot op de huidige dag inspiratie biedt.

De tentoonstelling omvat ruim vijftig schilderijen en tekeningen van Turner: De Fundatie focust op de elementen water en vuur, Rijksmuseum Twenthe op aarde en lucht. Met tientallen werken van onder meer Aelbert Cuyp, Gustave Courbet, Caspar David Friedrich, Claude Monet, Ernst Ludwig Kirchner, Armando en Eyal Gever wordt bovendien de context van het sublieme in de Europese kunstgeschiedenis getoond. De expositie kwam tot stand in samenwerking met de Tate in Londen.

De tentoonstelling duurt tot en met 3 januari. Voor meer informatie: http://www.museumdefundatie.nl en http://www.rijksmuseumtwente.nl.

Eyal Gever, Waterfall, 2014, 3D-print, collectie kunstenaar