Gemeentemuseum Den Haag koopt uniek Art Nouveau-inktstel Theo Nieuwenhuis

Theo Nieuwenhuis (1866_1951), uitvoering E.J. van Wisselingh & Co, Amsterdam, inktstel voor mr Ferdinand Kranenburg, 1903, geëmailleerd, messing en roodkoper, 15 x 35 x x 21,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag

Theo Nieuwenhuis (1866-1951), uitvoering E.J. van Wisselingh & Co, Amsterdam, inktstel voor mr Ferdinand Kranenburg, 1903, geëmailleerd, messing en roodkoper, 15 x 35 x x 21,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag

*Het Gemeentemuseum Den Haag heeft een inktstel van messing en roodkoper van art nouveau-ontwerper en sierkunstenaar Theo Nieuwenhuis (1866-1951) uit 1903 aangekocht. Het object werd in opdracht van de Amsterdamse advocaat en kunstliefhebber Ferdinand Kranenburg gemaakt in de werkplaats van kunsthandel E.J. van Wisselingh & Co. Met de aankoop - details zijn niet bekendgemaakt - wordt het inktstel herenigd met onder meer de eikenhouten schrijftafel in de collectie waarvoor het bureauaccessoire oorspronkelijk was bedoeld. De versiering bestaat uit plantenranken, het wapen van Amsterdam en het jaar van vervaardiging, op de geëmailleerde inktpotjes komen de dierenriem en rechtspraaksymboliek terug.

Kranenburg gaf Nieuwenhuis in 1899 de opdracht zijn kantoor annex woonhuis in te richten. De kunstenaar werkte er meerdere jaren aan en ontwierp - onder meer - ook stoelen, dossierkasten, deuren, een gedeeltelijke lambrisering, een marmeren schoorsteen met spiegel, lampen en een vloerkleed. Het Gemeentemuseum kondigde vandaag aan dat een deel van Kranenburgs oorspronkelijke inrichting op de komende expositie ‘Art Nouveau in Nederland’ te zien zal zijn, waaronder uiteraard het inktstel.

Theo Nieuwenhuis (1866_1951), uitvoering E.J. van Wisselingh & Co, Amsterdam, inktstel voor mr Ferdinand Kraneburg, 1903, geëmailleerd messing en roodkoper, 15 x 35 x 21,5 cm, Gemeentemuseum Den Haag

Thema van deze tentoonstelling wordt de geschiedenis van de toegepaste kunsten in Nederland rond 1900, een periode waarin ontwerpers en kunstenaars op zoek gingen naar een nieuwe kunst voor een nieuwe en betere samenleving. Art nouveau was een internationale stroming met een eigen Nederlands gezicht. Directeur Benno Tempel van het Gemeentemuseum: ‘Het inktstel past als een puzzelstuk in onze collectie waarin de Nederlandse kunsten van rond de eeuwwisseling zeer rijk en multidisciplinair zijn vertegenwoordigd.’ Voor de expositie wordt een selectie uit het werk van onder meer Jan Toorop, Berlage, Gerrit Willem Dijsselhof, Anna Sipkema, Johan Thorn Prikker en Karel de Bazel gemaakt.

De expositie ‘Art Nouveau in Nederland’ in het Gemeentemuseum Den Haag duurt van 21 april tot en met 28 oktober. Voor meer informatie: http://www.gemeentemuseum.nl