Fotomuseum Den Haag verwerft grote collectie Eva Besnyö

Jongen met cello, Hongarije 1931, © Eva Besnyö/Maria Austria Instituut

Fotomuseum Den Haag heeft 341 foto’s uit het bezit van de dochter van Eva Besnyö (1910-2003) verworven. Het museum heeft nu de grootste collectie Besnyö’s in ons land. De verwerving werd  mogelijk gemaakt door een combinatie van aankoop en schenking door particulieren met steun van het Erik Bos Fonds. De Haagse galeriehouder Erik Bos richtte vlak voor zijn overlijden een fonds op om de fotografiecollectie van het Fotomuseum Den Haag/Kunstmuseum Den Haag te ondersteunen. Eind 2025 wordt er een retrospectief aan de van oorsprong Hongaarse fotograaf gewijd. Begonnen als assistent van een Berlijnse fotograaf verhuisde ze in 1931 naar Amsterdam.

Hoofd collecties Doede Hardeman: ‘Samen met haar tijdgenoten heeft Besnyö de Nederlandse fotografie vormgegeven. Zij wordt gezien als een drijvende kracht achter de Nieuwe Fotografie.’ Die kenmerkte zich door een moderne, experimentele aanpak en een focus op alledaagse onderwerpen.’Besnyö maakte in de jaren zeventig ook nog naam als fotograaf van de strijd om gelijke rechten voor vrouwen.

Voor meer informatie: http://www.kunstmuseum.nl