Feestelijk alternatief Singer Laren: expositie ‘Schilders van licht. Monet tot Sluijters’

Jo Koster, Meisje met zonnehoed, 1911, olieverf op doek, 40 x 40 cm, schenking Collectie Nardinc

*Singer Laren had voor dit najaar een expositie over Theo van Rysselberghe gepland. Corona werd ook daar spelbreker, Van Rysselberghe is verschoven naar 2021. Uit nood geboren maar inmiddels verre van getreurd: morgen opent ‘Schilders van licht. Monet tot Sluijters’, waarvoor Singer Laren – nodig waren maar enkele bruiklenen om het overzicht te completeren – uit de eigen verzameling kon putten. Voor het eerst te zien: meerdere werken uit de schenking van de Collectie Nardinc, ruim 100 schilderijen van Nederlandse modernisten waarmee Els Blokker-Verwer – weduwe van Jaap Blokker - het museum in 2018 verblijdde.

Jan Sluijters, Café de Nuit - Café Olympia, Parijs, 1906, Singer Laren, schenking Collectie Nardinc

Thema van de expositie: de verschillende manieren waarop kunstenaars rond 1900 het licht verbeelden. Onder hen Monet, Jan Toorop, Cor Breman en Ferdinand Hart Nibbrig. Altijd weer feestelijk is Jan Sluijters, die veel met kleur experimenteerde om de sensatie van licht te vangen. Sluijters was favoriet van het echtpaar Blokker, hun verzameling omvatte tenslotte 40 werken. Een verrassing voor Museumkijker: Jo Koster (1868-1944), zeer actief geweest als graficus, schilder en tekenaar, na haar dood goeddeels in vergetelheid geraakt. Volgens Marloes Huiskamp (zie rescources.huygens.knaw.nl.vrouwenlexicon) waren portretten haar beste werk. Kosters ‘Meisje met zonnehoed’, een olieverf op doek uit 1911 uit de Collectie Nardinc, zal op ‘Schilders van licht’ een van de 'eye-catchers' zijn.

Voor meer informatie:  http://www.singerlaren.nl

De expositie duurt van 1 september tot en met 10 januari.

Claude Monet, De Dam en de sluizen aan de Achterzaan, 1871, olieverf op doek, 44 x 72,5 cm, Singer Laren, bruikleen Van Vlissingen Art Foundation