Haagse en Amsterdamse start Rembrandt & Gouden Eeuw-jaar: eind januari in Mauritshuis en Rembrandthuis

Rembrandt, Portret van de apotheker Abraham Francen, 1655-1659, ets, droge naald en burijn, 159 x 210 mm, Amsterdam Museum

*Een pakkend thema voor een publiekstrekker bedenken moet voor musea makkelijker zijn als er een geboorte- of sterfjaar van een grote kunstenaar aanstaande is. Volgend jaar is Rembrandt (1606-1659) weer aan de beurt, dit keer ter gelegenheid van zijn 350ste sterfjaar. Mauritshuis en Rembrandthuis openen het ‘Rembrandt & De Gouden Eeuw-jaar‘ op respectievelijk 31 januari en 1 februari. Het Mauritshuis heeft de expositie 'Rembrandthuis en het Mauritshuis' in de maak, Het Rembrandthuis brengt ‘Rembrandt’s Social Network. Familie, vrienden en relaties’.

Hoogtepunt onder de schilderijen in Het Rembrandthuis wordt Rembrandts portret van zijn 19-jarige zoon Titus uit het Baltimore Museum of Art, nooit eerder op een expositie in Europa te zien geweest. Ontroerende ets uit het Amsterdam Museum is het portret van apotheker Abraham Francen, gedateerd tussen 1655 en 1659. Francen was onder de vrienden die Rembrandt bleven helpen na zijn faillissement. Het Mauritshuis gaat op de expositie het verhaal vertellen hoe de eigen werken van Rembrandt in de collectie terecht zijn gekomen.

Atelier van Rembrandt (mogelijk Abraham van Dijck), Portret van Saskia, ca. 1652-1654, olieverf op doek, 112 x 89 cm, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen

Met ‘sprekende’ portretten gaat Het Rembrandthuis vijf typen vriendschappen in Rembrandts ‘Social Network’ onderscheiden (brrrrr, wees dan consequent en bedien de toeristen met een geheel Engelstalige titel): jeugdvrienden, bloedvrienden, kenners, bevriende leerlingen en ware vrienden. Onder de jeugdvrienden Jan Lievens, tevens de collega die hem in 1629 vereeuwigde op het portret dat als bruikleen uit het Rijksmuseum komt. Naast Titus waren er de ‘bloedvrienden’ uit de familie van zijn vrouw Saskia van Uylenburgh, zij speelden een grote rol in zijn sociale en economische leven. In Rembrandts atelier maakte mogelijk Abraham van Dijck tussen ca. 1652 en 1654 Saskia’s portret dat als bruikleen uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen komt. Op de expositie verder ook tekeningen, beeldhouwwerken, boeken en documenten. Een van de bijzondere objecten wordt Rembrandts bijdrage aan het album amicorum van Burchard Grossmann in 1634, een bruikleen uit de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Komend jaar hebben onder meer ook het Rijksmuseum en De Lakenhal Rembrandt-exposities op het programma staan. De net geopende expositie ‘Rembrandt Privé’ in het Stadsarchief Amsterdam is nog te zien tot en met 7 april. Thema zijn de sporen die Rembrandt in de archieven achterliet, de originele documenten voor het publiek toegankelijk gemaakt door middel van augmented reality (AR). In het Fries Museum in Leeuwarden ging eerder dit jaar de expositie ‘Rembrandt & Saskia. Liefde in de Gouden Eeuw’ van start, die duurt nog tot en met 17 maart.

De expositie 'Rembrandt en het Mauritshuis' duurt van 31 januari tot en met 15 september. Voor meer informatie: http://www.mauritshuis.nl.

De expositie ‘Rembrandt’s Social Network. Familie, vrienden en relaties’ in Museum Het Rembrandthuis duurt van 1 februari tot en met 19 mei. Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl

Rembrandt van Rijn, Portret van Titus, ca 1660, olieverf op doek, 81,5 x 78,5 cm, Baltimore Museum of Art (The Mary Frick Jacobs Collection)