Expositie BESMET! in Rijksmuseum Boerhaave: schrijnend actueel door coronavirus

Wasmoulage met pestpustel, ca.1900, collectie Rijksmuseum Boerhaave

*Op 16 april opent in Rijksmuseum Boerhaave in Leiden BESMET!, een expositie over uitbraken van besmettelijke ziekten en hoe die zoals nu het coronavirus, het leven kunnen ontwrichten. In de Europese Middeleeuwen was er de slachting van de pest die nog steeds tot de verbeelding spreekt. Desastreus epidemisch dieptepunt in de vorige eeuw was de Spaanse griep, het H1N1-virus in 1918-1919 verantwoordelijk voor naar schatting 20 ('conservatieve' raming) tot 100 miljoen doden. De Eerste Wereldoorlog had aan ongeveer miljoen militairen het leven gekost.

,,Deze tentoonstelling staat al een poos gepland en is nu nog actueler dan we hadden kunnen bevroeden’’, aldus museumdirecteur Haarhuis. ,,Uitbraken van besmettelijke ziekten liggen altijd op de loer en zijn van alle tijden. Met de tentoonstelling en ons prikkelende randprogramma laten wij een zo breed mogelijk publiek ontdekken wat het belang is van wetenschap voor ons leven van nu.’’ Welke oplossingen biedt de wetenschap? Onderwerp van BESMET! zal ook de ‘intrigerende balans tussen gezondheid en reëel risico en tussen maatschappelijke uitsluiting en empathie’ zijn. Een andere actuele focus wordt de maatschappelijke discussie over de vaccinatiegraad.

Plague Dress, Anna Dumitriu, zonder jaartal, hedendaags, handgekleurd met walnootschillen, vroeger dacht men dat die de pest konden genezen. Ism. National Collection of Type Cultures

De expositie duurt tot en met 14 maart 2021.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseumboerhaave.nl

Campagnebeeld