Expositie ARTIS-fotograaf Ronald van Weeren: ode aan bedreigde insecten

Ronald van Weeren, Groene zandloopkever (Cicindela campestris), ARTIS-fotograaf

*In het Vlinderpaviljoen van ARTIS - in een zaaltje dat ondergronds ook uitzicht biedt op het pauzeloos energieke waterballet van de zeeleeuwen - is tot eind dit jaar de expositie 'Ode aan het insect' te zien. ARTIS-fotograaf Ronald van Weeren - hij is dat al bijna twintig jaar - portretteerde de afgelopen twee jaar honderden insecten en andere geleedpotigen met een techniek uit de macrofotografie. Bij 'focus stacking' wordt  een camera met macrolens op een vast punt bevestigd, voor een volgende foto wordt het onderwerp telkens een paar honderdsten van een millimeter verschoven. Op de ARTIS-site wordt het uitgelegd: door al deze beelden over elkaar heen te leggen, ontstaat een foto waarop álles scherp is. Eén foto bestaat al gauw uit zo'n honderd afzonderlijke opnamen: Van Weeren vereeuwigde de insecten tot in de kleinste details. Hij werkte thuis, het moet monnikenwerk zijn geweest.

'Ode aan het insect' is een fascinerende 'gewone' expositie, maar tegelijk een project met een missie, zo hoort het natuurlijk ook in een dierentuin. Op de site kunnen we de waarschuwing nog eens nalezen: naar verwachting neemt het aantal insectensoorten de komende decennia wereldwijd met nog eens 40 procent af. Ook daar rinkelen de alarmbellen luid: 'Dat kan catastrofale gevolgen hebben voor de toekomst van de natuur. Insecten zijn immers voedsel voor andere dieren en verantwoordelijk voor een belangrijk deel van de bestuiving van zaadplanten, waaronder ons voedsel.' Wat kunnen we zelf doen? Overschakelen op natuurlijke bestrijdingsmiddelen. Insecten aan de voet van de voedselpiramide zijn bovendien geholpen met een variatie aan bloeiende planten in de tuin of op het balkon.

Met dank aan Theo Haerkens, die Museumkijker tipte voor dit verhaal. Voor meer informatie over Theo Haerkens Mediaproducties, een bureau dat zich bezighoudt met natuur, milieu en verwante zaken: http://www.theohaerkens.nl.

Voor meer informatie over ARTIS:

Ronald van Weeren, eendgsvlieg (Cloeon dipterum), ARTIS-fotograaf