Expositie Afrikaans-Amerikaanse kunst in Kunsthal KAdE: verlenging tot eind augustus

Kerry James Marshall, Vignette, 2003, Defares Collection, Courtesy of the artist and Jack Shainman Gallery, New York

*Het is Kunsthal KAdE in Amersfoort gelukt de bruiklenen voor de expositie ‘Tell Me Your Story’ over 100 jaar storytelling in Afrikaans-Amerikaanse kunst, te verlengen tot en met 30 augustus. De tentoonstelling – geopend op 8 februari, zou tot en met 17 mei duren – omvat 140 bruiklenen van 50 kunstenaars uit voornamelijk Amerika.De meeste deelnemers waren hier nog niet eerder te zien.

Gastcurator Rob Perrée begint ‘Tell Me Your Story’ met de Harlem Renaissance in de Jaren twintig. Met een vertaling in de beeldende kunst maakten Afrikaans-Amerikaanse schrijvers, muzikanten en theatermakers toen furore in Harlem. Aansluitend worden de kunstenaars in chronologische volgorde gepresenteerd onder de noemers Post Harlem Renaissance, Civil Rights, Black Renaissance en de Bloom Generation nu. Volgens Perrée is hun gemeenschappelijke deler de noodzaak om zich uit te drukken over hun persoonlijke en collectieve geschiedenis. Met storytelling wordt een belangrijke Afrikaanse traditie in leven gehouden, slavernij heeft die orale traditie versterkt in plaats van vernietigd.

Perrée: ‘Zwarte Amerikaanse kunstenaars hebben veel belangrijks en  veel moois te vertellen. In Nederland werden ze tot nu toe nauwelijks gehoord. Deze tentoonstelling biedt een unieke mogelijkheid om de schade in te halen.’ De geplande zomertentoonstelling in Kunsthal KAdE over geëngageerde kunstenaars in New York in de jaren tachtig komt te vervallen.

Dáreece Walker, Made in the USA, 2016, Courtesy of the artist

Voor meer informatie over KunstKAdE: