Eerste Leidse reünie Rembrandts vier zintuigen in Museum De Lakenhandel

Geplaatst in Kunst Kort, Musea en getagged met , op door .

Rembrandt, Flauwgevallen patiënt (de Reuk), 1624-25, expositie De Lakenhal

Museum De Lakenhal in Leiden viert vanaf zaterdag zijn 150ste verjaardag met de presentatie  ‘Rembrandts vier zintuigen – Zijn eerste schilderijen’.  Rembrandt (1606-1669) was pas rond de achttien toen hij in zijn geboortestad Leiden voor de verbeelding van Zicht, Gevoel, Gehoor en Reuk voor alledaagse scènes en niet meer traditiegetrouw voor elegante vrouwen met vaste attributen koos. Rond 1625 was dat vernieuwend, net als Rembrandts spel met licht en donker en de losse verftoets.

Rembrandt, Drie Zangers (het Gehoor), 1624-25, Museum De Lakenhal

De vier zintuigen zijn voor het eerst samen in Leiden bijeen, het vijfde zintuig (Smaak) is spoorloos verdwenen. De Brillenkoper (het Zicht) werd in 2012 aangekocht voor de eigen collectie van De Lakenhal. De Operatie (het Gevoel), de Drie Zangers (het Gehoor) en de Flauwgevallen Patiënt (de Reuk) bevinden zich in The Leiden Collection van de Amerikaanse verzamelaar Thomas Kaplan en zijn vrouw Daphne. Zij verzamelen sinds 2003 kunst uit de Hollandse Gouden Eeuw. De presentatie in De Lakenhal wordt aangevuld met andere vroege werken van Rembrandt en schilderijen van bekende namen uit zijn omgeving als Jan Lievens en Gerard Dou.

Rembrandt, de Operatie (het Gevoel), 1624-25, Museum De Lakenhal

De expositie ‘Rembrandts vier zintuigen – Zijn eerste schilderijen’ in Museum De Lakenhal duurt van 20 januari t/m 16 juni. Voor meer informatie http://www.lakenhal.nl

Rembrandt, Brillenverkoper (het Zicht), 1624-1625, Museum De Lakenhal