Eerbetoon aan verdronken vluchtelingen Middellandse Zee met Caspar David Friedrich

Caspar David Friedrich, Die Lebensstufen (De Levensfasen), 1834, Museum der bildenden Künste Leipzig

*Caspar David Friedrich (1774-1840) verbeeldde rond 1834 op ‘Die Lebensstufen’ met vijf figuren de vijf fasen van jong tot oud in een mensenleven, op de achtergrond zeilen als veelzeggende metafoor vijf schepen naar de einder. De zee is kalm, er zal niets gebeuren dat het natuurlijke verloop van geboorte naar dood onderbreekt. Caspar David Friedrich, een van de belangrijkste kunstenaars van de Duitse Romantiek, was een gelovig man die in zijn realistisch-imaginaire landschappen niet alleen de werkelijkheid wilde tonen, maar ook wat hij binnenin zich zag en voelde over de zin van het leven. Aan het slot van 2015 wil Museumkijker met dit werk – uit de collectie van het Museum der bildenden Künste in Leipzig – een eerbetoon brengen aan de naar schatting 1800 vluchtelingen die dit jaar – hoopvol op weg naar hun volgende levensfase - verdronken op de Middellandse Zee. Voor iedereen een Gelukkig Nieuwjaar en tot ziens in 2016.

Voor meer informatie over museum en werk: http://www.mdbk.de