Donald Baechler in Reflex Gallery Amsterdam: eerste solo bekende Amerikaan in Nederland

Donald Baechler, Crisis Of Cheek, 2016, detail, eigen foto

*Nieuw werk van de succesvolle Amerikaanse kunstenaar Donald Baechler (1956) in Reflex Gallery in Amsterdam – voor het eerst solo in Nederland - toont bij eerste oogopslag alleen ‘simpele’ vormen als een roos, ijsje of schedel. Is dat alles, flitst het? Bij lange na niet, de verrassing is er in een oogwenk: puttend uit zijn enorme verzameling biografische, kunsthistorische en visuele beelden en tekens toverde Baechler de achtergronden om tot poëtische zoekplaatjes in prachtig tere kleuren, de fantasie is meteen getriggerd.

De kunstenaar maakte in de jaren tachtig in New York naam bij de galerie van Tony Shafrazi met generatiegenoten als Keith Haring, Kenny Scharf en Jean-Michel Basquiat. Zijn werk zit in de vaste collecties van onder meer het Museum of Modern Art in New York, het Albertina Museum in Wenen en het Centre Pompidou in Parijs. Alex Daniëls van Reflex Gallery heeft een scherpe blik op internationale kunst van kwaliteit, blijkt ook nu weer. Ter gelegenheid van de expositie realiseerde hij ook dit keer een publicatie over de kunstenaar. Beeldschoon.

De expositie van Donald Baechler in Reflex Gallery (Weteringschans 79 a Amsterdam) duurt tot en met 15 november. Voor meer informatie: http://www.reflexamsterdam.com

Donald Baechler, The Whispering World, 2016, detail, eigen foto