Online debuut NEMO Science Museum op platform Google Arts & Culture

Inductor-telefoon 1915, Emil Möllers Telefonfabrikker, NEMO; Erfgoedcollectie

*Het NEMO Science Museum in Amsterdam heeft vorige week zijn debuut op het online platform Google Arts & Culture gemaakt. Op de tentoonstelling ‘Discoveries & Inventions’ toont het museum de ontwikkeling van de smartphone aan de hand (een deel) van zijn historische techniekcollectie. Meer dan 110 andere partnerinstellingen, curatoren en archivarissen uit 23 landen werken wereldwijd mee, waaronder het Paleis van Versailles, Deutsches Museum en Science Museum London.

Het NEMO herinnerde er bij de bekendmaking aan dat de smartphone een combinatie van uitvindingen uit het verleden als telefoon, muziekspeler, televisie, recorder, zaklamp, rekenmachine en camera is. Om dat verleden te visualiseren selecteerde het NEMO de Inductor-telefoon van Emil Möllers Telefonfabrikker uit 1915. Wie contact met de telefoniste in de centrale wilde leggen moest in die tijden aan de dynamo (inductor) draaien. En verder onder meer de Eriscophone van Ericsson uit 1978, voortgekomen uit de wens een toestel uit één stuk te maken. Het ‘haakcontact’ was de rode knop. De gebruiker moest opletten het toestel niet neer te zetten tijdens het bellen, dan werd de verbinding verbroken.

Ericophone 1978, Ericsson, NEMO; Erfgoedcollectie

Naast deze tentoonstelling zijn er vanaf heden ook 150 andere objecten uit de NEMO-collectie op het platform oproepbaar. Daarop is ook de expositie 'Once Upon a Try' te vinden. Directeur Michiel Buchel: ‘Via Google Arts & Culture is het mogelijk om op verrassende wijze de collectie zichtbaar te maken bij een omvangrijk publiek. Het publiek heeft zo 24 uur per dag toegang tot objecten en verhalen van over de hele wereld. NEMO voegt daar graag hoogtepunten uit de eigen collectie aan toe.’

De collectie omvat 17.000 objecten, ondergebracht in een depot in Amsterdam-Noord. Tijdens de Nationale Museumweek is het op 13 april van 11.00 tot 17.00 uur geopend, de entree is gratis.

Voor meer informatie:

Google Arts & Culture: https://artsandculture.google.com