Deana Lawson in Huis Marseile: onderzoek en eerbetoon zwarte lichamen in diaspora

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .

Barbara and Mother, 2017, C Deana Lawson, Courtesy of the artist and Sikkema Jenkins & Co., New York

*De Amerikaanse fotograaf Deana Lawson (Rochester, 1979) kreeg haar eerste solotentoonstelling in 2009 in Syracuse New York, in 2013 won ze een Guggenheim Fellowship voor reizen naar Jamaica, Haïti, Ethiopië en de Democratische Republiek Congo. Deelname aan de Whitney Biennial volgde in 2017, aansluitend was haar werk overal in de VS te zien, haar meest recente solo in het Underground Museum in Los Angeles. Hoog tijd voor de ‘grote oversteek’: Huis Marseille is nu gastheer voor haar eerste grote solotentoonstelling in Europa. Lawson’s werk concentreert zich op zwarte lichamen in de diaspora – ook in de VS zelf - met fascinerende foto’s die tot in de kleinste details zijn gearrangeerd. Bij het kijken blijkt het lastiger dan gebruikelijk ‘losrukken’ omdat je nooit zeker weet of je deze prachtig sterke geportretteerden zoveel eer hebt betoond als Lawson in gedachten had.

Sons of Cush, 2016, C Deana Lawson, Courtesy of the artist and Sikkema Jenkins & Co. , New York

Lawson onderzoekt de transcendente natuur van het schijnbaar alledaagse, vertelde ze in 2018 in het enige interview dat ze tot nu toe heeft gegeven, afgedrukt in een inmiddels schaars verkrijgbare Aperture-monografie: ‘Het draait om waarde. Het gaat om het gebruiken van een persoon of lichaam om er iets hogers mee te vertegenwoordigen dan we er doorgaans mee zouden associëren.’

Megan Steinman, curator van haar expositie in het Underground Museum: ‘Her works are really meant to represent the breadth and depth of the diaspora, and what could be defined as a black universal experience, if one could even try to think about that.’ De befaamde Britse auteur Zadie Smith in Lawson's monografie: ‘Deana Lawson’s people seem to occupy a higher plane, a kingdom of restored glory, in which diaspora gods can be found wherever you look: Brownsville, Kingston, Port-au-Prince, Addis Ababa.’ Wie Lawson in Huis Marseille heeft leren kennen, zal deze lovende analyse onderschrijven. Lawson is sinds 2012 ook docent aan Princeton University. Goed om te weten dat ze haar vakkennis en visie ook overdraagt aan jongere generaties.

Deana Lawson in Huis Marseille duurt tot en met 1 september. Voor meer informatie: http://www.huismarseille.nl

Ring Bearer, 2016, C Deana Lawson, Courtesy of the artist and Sikkema Jenkins & Co., New York