Contemplatie bij Steven Aalders in heerlijk stil Van Gogh Museum

Steven Aalders, Vergezicht, 2019, collectie van de kunstenaar

*Zonder vooraf geplande route dwalen door het Van Gogh Museum, wanneer kon dat voor het laatst? Het zal lang geleden zijn. Het vooruitzicht van de toeristenstroom - het Van Gogh trok in 2019 2,1 miljoen bezoekers – werd steeds vaker een sta in de weg om het toch weer eens te proberen. Nu even niet gemopperd: door de beperkte bezoekersaantallen is ook het Van Gogh Museum een oase. Museumkijker verzeilde op een dwaaltocht op de derde verdieping van de permanente collectie-opstelling. In de serie moderne en hedendaagse kunstenaars die zich door Vincent van Gogh hebben laten inspireren, vult Steven Aalders (1959) daar de laatste ruimte na de zaal met Munch, Kees van Dongen en andere grote namen die Van Gogh bewonderden. Onder meer Francis Bacon, Willem de Kooning, Pieter Laurens Mol en Jason Brooks gingen hem voor.

Vincent van Gogh, De Oogst, 1888, Van Gogh Museum Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Aalders liet zich voor zijn ‘Vergezicht’ (2019) inspireren door Van Goghs ‘De oogst’, een werk dat Vincent in juni 1888 in Arles maakte. Aalders verdiept zich voor zijn abstracte schilderijen vooral in ideeën over kleur van grote kunstenaars uit het verleden. In Vincents werk herkende hij een vergelijkbare onderzoekende benadering van kleur. Op ‘Vergezicht’ heeft Aalders de kleuressentie van ‘De oogst’ willen vangen, volgens hem goudgeel en hemelsblauw. Gecombineerd met baksteenrood omdat Van Gogh met dat contrast de werking van ‘De oogst’ testte. In een brief aan Theo schreef hij op 12 of 13 juni 1888: ‘Dit laatste schilderij verdraagt goed de rode omgeving van de plavuizen, waarmee het atelier is betegeld. Als ik het bij thuiskomst op de grond leg, op de baksteen rode (….) achtergrond, wordt de kleur niet flets of witachtig.’

Het kleurenpalet van ‘Vergezicht’ heeft een magisch effect: er is gelukkig een bank aanwezig om in contemplatie te verzinken. In een vrijwel lege zaal gaat dat vanzelf. De expositie van Steven Aalders kon worden verlengd tot en met 6 september.

Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl