Chinese kunstenaar Zeng Fanzhi tovenaar met zelfportretten Van Gogh

Zeng Fanzhi, Van Gogh III, foto Van Gogh Museum

*Op verzoek van het Van Gogh Museum maakte de Chinese kunstenaar Zeng Fanzhi (1964) een serie van zes portretten geïnspireerd op Van Goghs zelfportretten. Drie daarvan hangen de komende maanden op de derde verdieping van het museum in de nabijheid van ‘vroege’ schilders die zich schatplichtig aan Van Gogh voelden. Blikvanger in Zengs eigen zaal is het schilderij van 200 x 350 cm waarvoor de kunstenaar zich liet inspireren op Van Goghs ‘Korenveld met kraaien’, lang beschouwd als diens laatste werk. Er is één ouder werk: een glimmend stel ‘Boots’ uit 2009, duidelijk verwijzend naar het – ook aanwezige - schilderij van afgetrapte werkschoenen dat Van Gogh in 1886 maakte.

Zeng Fanzhi, Van Gogh IV, foto Van Gogh Museum

De wervelende lijnenpatronen waarmee de kunstenaar zijn doeken vulde, laten verband met Chinese kalligrafie zien: het is virtuoos werk dat zich meteen op het netvlies etst. Zeng over de transformatie van de zelfportretten: ‘Ik probeer Van Goghs zelfbeeld te herbeleven wanneer ik zijn gezicht op het doek schilder. Naarmate het proces vordert heb ik het gevoel deze vreemdeling steeds beter te leren kennen.’ De kunstenaar – sinds jaar en dag een groot bewonderaar van Van Gogh (‘Hij is een legende geworden in mijn hart’) - exposeerde eerder in onder meer het Metropolitan Museum of Art, het Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, het National Art Museum of China en het Louvre.

De expositie ‘Zeng Fanzhi/Van Gogh. Hedendaagse Chinese kunstenaar reflecteert op Van Gogh’ in het Van Gogh Museum duurt tot en met 25 februari. Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl

Zang Fanzhi, Korenveld met kraaien, foto Van Gogh Museum