Jan Terlouw en velen meer op ‘Weekend van het Portret’: portretkunst groeit en bloeit

Jan Terlouw, Annet Terberg-Pompe, foto DNP

*Afgezien van ruimte genoeg om bezoekers zich niet in bochten te laten wringen om 1,5 meter afstand te houden moest Stichting De Nederlandse Portretprijs (DNP) voor de vierde editie op zoek naar een locatie met extra veel vierkante meters: portretkunst in 2D en 3D groeit en bloeit als nooit tevoren. De selectiecommissie kreeg een recordaantal van 524 portretten toegezonden, 104 werken kwamen door de selectie. Na Slot Zeist mag de komende locatie er ook wezen: de expositie  opent morgen en is tot en met zondag in Loods 6, monumentaal industrieel erfgoed langs het IJ.

Campagnebeeld 'Weekend van het Portret' met portret Carel
Willink door Sylvia Willink (1976)

Thema is ‘Muze in de kunst’. Muzen als inspiratiebron waren in vroeger dagen alleen vrouwen. Dat leverde prachtige werken op, maar critici wezen alweer een tijd geleden voor het eerst op hun rol daarbij als passief (lust)object. Kunnen mannen ook 'muzen' zijn? Als inspiratiebron in elk geval zéér aanwezig in de portretkunst. Beelddrager van het ‘Weekend van het Portret’ is Carel Willink, in 1976 geschilderd door zijn echtgenote Sylvia. Annet Terberg-Pompe liet zich inspireren door Jan Terlouw: ze vereeuwigde hem práchtig. Doelstelling van de DNP is de hedendaagse portretkunst op een niveau gelijkwaardig aan de Gouden Eeuw te brengen: wie nieuwsgierig is naar meer oogst voor 2020 kan alvast op de DNP-site terecht.

Zaterdag en zondag tussen 10.00 en 18.00 zijn de kunstenaars aanwezig voor toelichting op hun werk. Sam Drukker houdt zaterdag een lezing, Freda Droes zondag. Aanvang 15.00 uur.

Voor meer informatie over het ‘Weekend van het Portret’, van 18 t/m 20 september  in Loods 6, KNSM-laan 143, Amsterdam: zie http://www.portretprijs.nl.

De openingstijden zijn vrijdag van 10.00 tot 14.30, zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00. Loods 6 is prima bereikbaar met het openbaar vervoer.