Briefschetsen Vincent waren kunstwerkjes: veertig hoogtepunten in Van Gogh Museum

Schets van De slaapkamer, meegestuurd met brief van Vincent van Gogh aan Theo van Gogh, Arles,16 oktober 1888, Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Museum)

*Mocht de expositie 'Je liefhebbende Vincent'. Van Goghs mooiste brieven' door de noodgedwongen sluiting van de afgelopen weken ongemerkt van de 'bucketlist' zijn verdwenen: zet-em er vooral weer op. Vanwege de kwetsbaarheid in een half donkere zaal worden in het Van Gogh Museum - ook morgen weer open - veertig brieven van Vincent getoond waarin hij - meestal aan broer Theo - onder veel meer uitleg geeft over breinbrekers tijdens het werkproces aan zijn schilderijen. Niet alleen in een gedetailleerde stroom woorden, ook met schetsen. Dat blijken verre van gehaaste krabbels, maar kunstwerkjes op zich.

Vincent van Gogh, De slaapkamer, 1888, collectie Van Gogh Museum

De mogelijkheid tot vergelijken van het 'voorwerk' in de brieven en beroemde werken als 'De slaapkamer' (1888) en 'De Zaaier' (1888) maken van deze expositie een speciale ervaring: de brieven - het museum beheert er 820 - kunnen door hun kwetsbaarheid zelden worden getoond. In het midden van de zaal staat een tafel waar bezoekers kunnen aanschuiven om met een potloodje een kaart aan dierbaren te schrijven. Op de voorzijde een tekst van Vincent: 'Vind maar mooi zoveel je kunt, de meesten vinden niet genoeg mooi.' Wij ook? Op deze expositie gaat dat nog tot met 10 januari vanzelf.

Vincent van Gogh, Brief van Vincent van Gogh aan Theo van Gogh met schets van Zaaier met ondergaande zon (verso), Arles, c. 21 november 1888, Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting), brief nummer 722

Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl

Vincent van Gogh, Zaaier met ondergaande zon, 1888, collectie Van Gogh Museum