Boijmans Van Beuningen vernieuwt website collectie: inzoomen op ‘De Toren van Babel’

Pieter Bruegel, De Toren van Babel, ca 1565, foto Boymans Van Beuningen

Pieter Bruegel, De Toren van Babel, ca 1565, collectie en foto Boijmans Van Beuningen

*Opgezet als reis door de kunstgeschiedenis heeft Museum Boijmans Van Beuningen deze week de vernieuwde collectiewebsite gepresenteerd. Vanaf nu te bekijken via http://www.collectie.boijmans.nl: ruim 17.000 objecten. In 2018 zal dat aantal zijn uitgebreid naar 70.000, met daarnaast een ruime selectie uit het prentenkabinet. Topwerken uit de collectie van in totaal rond 150.000 objecten - uit de periode van 1400 tot heden, van Jeroen Bosch tot Joseph Beuys - worden besproken in de context van tijdgenoten en aanverwante objecten, aangevuld met informatie over stromingen en technieken.

En als het even kan met video’s en animaties, zoals bij ‘De Toren van Babel’ uit 1565 van Pieter Bruegel de Oude. Op een animatie voor de jeugd van ARTtube, het internationale museale videokanaal, varen schepen af en aan, trekken paarden bouwmaterialen naar boven en dalen takels op en neer, de meer dan 1000 arbeiders worden nog niet verlamd door de Babylonische spraakverwarring waarmee God hen spoedig zal straffen voor hun hoogmoed tot in de hemel te willen reiken. Dankzij de link naar Google Cultural Institute kan de bezoeker ook op z’n gemak inzoomen op details van het rijk gevulde schilderij. Leuk en leerzaam. De website is ontwikkeld in samenwerking met DOOR, het cultuurlabel van het creatieve digitale bureau IN10.

De 'Toren van Babel' op de vernieuwde Boijmans-website