Esiri Erheriene-Essi bij Prix de Rome: kleurrijk feest ‘gewone’ zwarte geschiedenis

Esiri Erheriene-Essi, A Lineage (for Toni and Cindy), 2019, olie, inkt en Xerox transfer op doek met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos, detail, eigen foto

*De jury van de Prix de Rome 2019 koos Roy Pilgrim uit vier genomineerden tot winnaar voor zijn film Undercurrent, een ‘ontwapenend portret van de onzekerheden, hoop en verwachtingen van een generatie’. De klimaatcrisis lijkt het belangrijkste onderwerp voor de groep Amerikaanse jongeren uit Boise in Idaho, gaandeweg blijken er ook andere problemen te spelen; de jury noemt zijn oprechte betrokkenheid groots. Wie de Prix de Rome-expositie in het Stedelijk bezoekt, moet zich instellen op emotioneel schakelen. Naast vijftig hallucinerende minuten Pilgrim zijn de monumentale schilderijen van Esiri Erheriene-Essi  - onder de titel ‘The Inheritance (or Familiar Strangers) – een kleurrijk feest voor het oog over de 'gewone' geschiedenis van zwarte mensen.

Uit het juryrapport: ‘Het zijn energiek geschilderde doeken waarop de alledaagse levens van zwarte mensen zijn geportretteerd. De scenes zijn gebaseerd op archieffoto’s van familie-uitstapjes, verjaardagen en andere ‘gewone’ gebeurtenissen uit de jaren ’60 en ’70. De in deze tijd gangbare kodakfilms waren afgestemd op huidtinten van witte mensen, waardoor foto’s van zwarte mensen weinig tekening hadden. Met haar schilderijen weet Erheriene-Essi leven en reliëf terug te geven die op de foto’s verloren ging. Door de ‘gewone’ verhalen te tonen, vestigt zij de aandacht op de noodzaak een menselijk aspect toe te voegen aan de geschiedenis van zwarte mensen en niet alleen de negatieve elementen te belichten.’ Uit de motivatie van Erheriene-Essi ‘op zaal’: ‘Ik wil de rijkdom laten zien van de ‘stille geschiedenissen’ van gewone levens die vaak onbekend, vergeten of veronachtzaamd zijn. Wat tot zwijgen is gebracht, wordt nu naar de oppervlakte gehaald en krijgt een plek in de schijnwerpers.’

Het duo Sander Breure & Witte van Hulzen maakte met ‘Accidents Waiting to Happen’ een totaalinstallatie die moet aantonen dat een ziekenhuis en een museum meer met elkaar gemeen hebben dan verwacht. Wie hun spannende zaal betreedt, zal het meteen met hen eens zijn. Femke Herregraven vult een zaal met haar installatie ‘Diving Reflex (Because We Learned Not To Drown, We Can Sing)', voortgekomen uit haar onderzoek naar catastrofe-obligaties, zogenaamde catbonds. Museumkijker deed haar best, maar raakte niet in de ban. Alle finalisten – gekozen uit een lijst van 108 kunstenaars – droegen volgens de jury bij aan actuele en relevante debatten in de hedendaagse kunst. Winnaar Pilgrim ontvangt 40.000 euro en mag drie maanden als artist-in-residence aan de American Academy in Rome verblijven. De Prix de Rome bestaat sinds 1808 en is de oudste prijs voor beeldend kunstenaars onder de 40 jaar.

De Prix de Rome-expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam duurt tot en met 22 maart 2020. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl

Esiri Erheriene-Essi, Lusters's Pink Original, olie, inkt en Xerox transfer op doek met dank aan de kunstenaar en Galerie Ron Mandos, eigen foto