Expositie Barbizon van het Noorden: mooi, mooier, mooist in Drents Museum

Saskia Boelsums, Erica, 2019, foto, Drents Museum, aangekocht met steun van de Bank Giro Loterij

*Op de expositie ‘Barbizon van het Noorden. De ontdekking van het Drentse landschap’ in het Drents Museum in Assen zijn tientallen schilderijen verzameld die de ongerepte natuur van tussen 1850 en 1950 in beeld brengen. Mogelijk gemaakt door de uitvinding van de verftube gingen Franse kunstenaars in het midden van de 19e eeuw als eersten aan het werk in de vrije natuur rond het dorp Barbizon nabij Parijs, in Nederland vonden onder meer Vincent van Gogh, Hendrik Willem Mesdag, Julius van de Sande Bakhuyzen en Max Liebermann inspiratie in Drenthe. Zelfs George Hendrik Breitner, bij uitstek de schilder van Amsterdamse stadsgezichten, trok naar het noorden. Het Rijksmuseum leende zijn schetsboeken uit.

Met een recente aankoop van een werk van Saskia Boelsums (1960) eindigt de expositie anno nu. Boelsums, Kunstenaar van het Jaar 2020, bewerkte een foto van bomen met bloesemblaadjes bij het Drentse dorp Erica op een late lentedag. Ze zoekt in haar werk met veel publiek succes – op de dit weekend afgelopen PAN verkocht ze bijvoorbeeld uitstekend - naar de grenzen tussen fotografie en schilderkunst. In een interview in het begeleidende museummagazine legt ze haar aanpak uit: ‘Ik ga uit van het onbeperkte ruwe bestand van de foto, de RAW-file. Dat is de basis. Die bestanden zijn nogal flets en worden pas interessant door het toevoegen van kleur, contrast, scherpte, onscherpte, donker en licht. Ik bewerk de foto alsof het een schilderij is dat op een ezel staat.’ Boelsums – ze woont in Nieuw-Schoonebeek - heeft nog een hele lijst met locaties en landschappen die ze wil fotograferen: ‘Maar dan wel onder omstandigheden die zo’n plek bijzonder maken, met het juiste licht  en een interessante wolkenhemel. Met code rood of oranje pak ik in ieder geval direct mijn camera.’

Johan Briedé, Hunebed bij Eext, 1927, olieverf op doek, Drents Museum, schenking uit een particuliere collectie, eigen foto

Alles in Drenthe op deze expositie is mooi, mooier, mooist. Zó overweldigend dat melancholie op de loer ligt. Boelsums en haar hedendaagse collega’s daargelaten, wat is er nog over van al die schoonheid? Volgens directeur Sonja van der Meer van de Stichting Drents Landschap – de stichting viert dit jaar haar 85-jarig jubileum, de expositie een van de feestelijkheden – beseffen weinig Nederlanders dat er in Drenthe nog steeds veel ongeschonden plekken zijn. In een interview in het magazine onderstreept ze de vele zorgen over het behoud van natuurgebieden in Nederland maar prijst tegelijk de schoonheid van bijvoorbeeld Hunzedal en Reestdal. Hoopvol voor de toekomst: veel mensen zien in dat er zaken moeten veranderen. Ze noemt mooie initiatieven die van de grond komen: het Drentse groenmanifest inclusieve landbouw, een herstelplan biodiversiteit en het project Panorama Nederland.

De expositie ‘Barbizon van het Noorden. De ontdekking van het Drentse landschap’ in het Drents Museum in Assen duurt tot en met 22 maart. Voor meer informatie: http://www.drentsmuseum.nl

'Drentse' schetsboekjes George Hendrik Breitner, 1883, Rijksmuseum Amsterdam, eigen foto