Atelier Van Lieshout met horror-veldhospitaal bij Ron Mandos: zorginfarct op Prinsengracht

EHBO, Atelier Van Lieshout, eigen foto

Wie Ron Mandos binnenkomt voor de expositie EHBO van Atelier Van Lieshout voelt zich overrompelend snel stevig in de tang genomen. Joep van Lieshout transformeerde de galerie aan de vredige Prinsengracht nabij het Woonbootmuseum in een surrealistisch veldhospitaal vol horror en geweld. Een vrouw baart een tweekoppig monster onder toeziend oog van een duivel, gebitten worden gesloopt en hergebruikt, een blaasbalg doet dienst als beademingsapparaat, een vrouw buigt zich over een uiteengereten lijk, er is een soldaat (?) met een dood kind in zijn armen.

EHBO, Joep van Lieshout, eigen foto

Intussen zijn er onherkenbare mannen met gasmaskers in de weer. Het is de wereld waarin het kindje in de couveuse bij de entrée zich zal moeten redden. Kan het geloof houvast bieden? In de ruimte achter het veldhospitaal zit Jezus met zijn discipelen aan het Laatste Avondmaal, Van Lieshout gaf ze het weinig hoopgevende postuur van sprietige Giacometti-beelden. Lucht geven even een moeder met kind, ze heeft een fikse hamer bij zich om het tot de laatste snik te verdedigen.

EHBO, Atelier Van Lieshout, eigen foto

Geneeskunst loopt als een rode draad door Van Lieshouts oeuvre, aldus Ron Mandos: ‘Hoe zij  het lichaam ziet als onderwerp van verbetering en reparatie, maar ook als grondstof voor experiment en innovatiedrang die haar doel voorbijschiet. (…) De installatie EHBO toont de geneeskunst in haar volle breedte: alles wat de medische kennis en kunde vermag. Dat levert vooralsnog geen eenduidig beeld op. Hetzelfde politiek economische systeem dat de medische vooruitgang heeft voortgebracht , is verantwoordelijk voor de welvaartsziekten die resulteren in een zorginfarct.’

EHBO, Atelier Van Lieshout, eigen foto

Van Lieshout houdt een spiegel voor: ontsnappen aan de rauwe actualiteit van de pandemie is ook op EHBO onmogelijk.

De expositie EHBO bij Galerie Ron Mandos, Prinsengracht 282, Amsterdam, duurt tot en met 31 december. Voor meer informatie: http://www.ronmandos.nl