Andres Serrano in Huis Marseille met ‘Revealing Reality’: goed voor vijf sterren

Andres Serrano, Fatima, was Imprisoned and Tortured in Sudan (Torture), 2015, (editie van 3 + 2 AP) Courtesy Andres Serrano & Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel

*De Amerikaanse fotograaf Andres Serrano (New York, 1950) heeft voor het eerst in twintig jaar een grote expositie in Nederland: goed voor vijf sterren. Zijn vroegste – nog abstracte - werk op ‘Revealing Reality’ in Huis Marseille is ‘Bodily Fluids’ uit 1990, onder de recente series is ‘Torture’ uit 2015, met het portret van de gesluierde Fatima, gemarteld in Soedan, als onthutsende blikvanger. Serrano kwam met haar in contact via Waging Peace, een ngo die campagne voert tegen genocide en schending van mensenrechten in Afrika.

Andres Serrano, Ryan McMahon and Shelly Cornetta McMahon (Residents of New York), 2014

Schuldbewust schielijk wegkijken van daklozen, wie heeft dat nooit gedaan? Blikken van daklozen in New York ontwijken is bij Serrano onmogelijk: foto’s uit 2014 van deze ‘Residents of New York’ tonen zijn diepe empathie, je voelt meteen aandrang de helpende hand te bieden. Serrano loste dat in een voorafgaand project briljant op: hij kocht voor 20 dollar de stukken karton met teksten waarmee daklozen de aandacht van voorbijgangers probeerden te trekken. In Huis Marseille is er een wand mee gevuld. De daklozen van Brussel gaf hij in een serie uit 2015 de eretitel ‘Denizens of Brussels’ mee. ‘Denizens’ zijn schepsels (mens, plant, dier, bacterie) die bezit hebben genomen van een specifieke plaats of gebied, Brusselse stadsnomaden staan bekend om de creativiteit van hun ‘street performances’.

‘Revealing Reality’ omvat verder een ruime selectie uit ‘The Church’ (1991), Budapest (1994), Holy Works (2011) en Jeruzalem (2014). Christelijke symboliek speelt een belangrijke rol in het werk van Serrano, maar weg uit de sfeer van rooms-katholieke normen en waarden waarin hij opgroeide. Op de portretten die Serrano van geestelijken maakte, kijken ze ons kwetsbaar aan, ‘menselijk’ als ieder ander. In de kerken die hij fotografeerde willen we meteen naar binnen gaan om te mediteren.

In 2012 ging Serrano voor het eerst naar Cuba, het land waar zijn moeder een groot deel van haar jeugd had gewoond. Ook hier ‘Revealing Reality’: zijn portretten van Cubanen zijn prachtig gevoelige karakterschetsen, zijn straatbeelden - zoals van een groep dominospelers in Havana - een kleurrijk feest voor het oog.

De expositie ‘Revealing Reality: Andres Serrano’ in Huis Marseille (Keizersgracht 401, Amsterdam) duurt tot en met 3 september. Voor meer informatie: http://www.huismarseille.nl

Andres Serrano, Sister Irina, Alexander Nevsky Church, Jerusalem (Jerusalem), 2014, 1/3 (editie van 3 + 2 AP), Courtesy Galerie Nathalie Obadia Parijs/Brussel