‘Corona in de stad’ van Amsterdam Museum: online dwalen en verdwalen met Amsterdammers

Björn van den Broek, CoronaCrisisKruk, foto Amsterdam Museum

Nog bijna twee weken en de musea mogen weer open; wat een opluchting. Want digitaal bezoek steekt in de meeste gevallen schraal af bij de noodgedwongen uitgestelde fysieke visite. Maar toch – er zijn uitzonderingen. De digitale tentoonstelling 'Corona in de Stad' van het Amsterdam Museum is sinds enige dagen online. En hier gebruiken de makers het digitale format juist om de kijker een ervaring te bezorgen die in het gebouw zelf onmogelijk te beleven is.

Door Lucie Th. Vermij

De online tentoonstelling 'Corona in de Stad' van het Amsterdam Museum toont de impact van het coronavirus op het leven van de inwoners van Amsterdam. Amsterdammers konden - en kunnen -  persoonlijke ervaringen en verhalen insturen, die door een team van kunstenaars, makers en conservatoren worden geselecteerd en in context geplaatst. Er zijn inmiddels al bijna 500 persoonlijke verhalen en ervaringen van Amsterdammers in de vorm van tekst, video, fotografie en audio bijeengebracht - de verzameling groeit.

Het Amsterdam Museum - voorheen het Amsterdams Historisch Museum - is tegenwoordig gewijd aan zowel héden als verleden van de stad. Sinds 2016 is Judikje Kiers de directeur. Bij haar aantreden was haar opdracht om het museum op een andere locatie te vestigen, vanwege de krapte van het pand van het voormalige Burgerweeshuis. Zij overtuigde de gemeente echter van de mogelijkheden van een ingrijpende verbouwing. Én zij wil het werkterrein vergroten – bijvoorbeeld door de collectie van het museum ook te laten zien in alle vestigingen van de OBA en in een nieuwe, nog te bouwen locatie aan de Sloterplas. De nieuwe opzet moet vóór 2025 gerealiseerd zijn, wanneer Amsterdam 750 jaar bestaat.

Frank Schallmaier, Corona Zwerfafval, foto Amsterdam Museum

Dit museum heeft er nu een indrukwekkende digitale tentoonstelling 'Corona in de Stad' bij. Het is een levende en groeiende expositie. Alle Amsterdammers kunnen verhalen inzenden: ontroerende reportages van bezoek op afstand aan naasten, verstilde foto’s van de lege stad, aangrijpende berichten vanuit de vitale sectoren, creatieve verbeeldingen van het leven in quarantaine. Museum-medewerkers en gastcuratoren maken elke week een nieuwe keuze uit de inzendingen en plaatsen die in perspectief in digitale ‘zalen’.

Het is fascinerend om te zien, vooral omdat de onvergetelijke eerste indringende Corona-weken alweer een beetje aan het verdwijnen zijn. Die totale stilte, geen toeristen, geen vliegtuigen, geen auto's. Een stad zoals je hem niet kent. De schoonheid ervan. Al die voordeuren waarvan je geen idee hebt wat er achter gebeurt. Het ene huis een kakelbonte drukke bedoening, het andere huis een grote stilte. Mensen die online verbinding zoeken. Gesprekken. Kunstwerken.

Kay van Bellen, Zoom Portraits, foto Amsterdam Museum

De virtuele 'zalen' zijn gewijd aan thema’s als 'De Dam', 'De stille stad', 'Isolatie in de stad', 'Anderhalvemetersamenleving' en 'Amsterdam Zorgt'. Indrukwekkend bij dit laatste thema zijn de foto's van verpleegkundige en amateur-fotograaf Kim Marquaerd van de Intensive Care van het OLVG. Het ziet er uit als een hospitaal in een oorlogsgebied. Een jonge corona-patiënte Stephanie Mathas videobelt regelmatig met haar oude oma en maakt daar foto's van. Oma beheerst het videobellen niet zo en is heel wiebelig in beeld. Kinderen gaan via Zoom in gesprek met Joodse ouderen over de ervaringen in de oorlog. Een jarige vrouw brengt bij haar vrienden taartjes rond – iedereen is toch thuis. Dat resulteert in leuke gesprekjes op gepaste afstand bij de voordeur. Mooie doodle-schetsen 'Zoom Portraits' door Kay van Bellen van mensen, geïnspireerd op ontmoetingen via Zoom. De prachtige suggestie voor een dagelijks 'Piekerritueel' van Stefan de Graaf. In 'Corona Zwerfafval', gemaakt door Frank Schallmaier, vinden we allemaal blauwe plastic handschoenen op straat. Origineel is ook de CoronaCrisisKruk, waarop twee mensen samen in het park kunnen zitten met gegarandeerd 1,5 meter tussen hen in – een ontwerp van Björn van den Broek.

Kim Marquardt, Overdracht, foto Amsterdam Museum

Het is veel, verrassend, leuk, mooi en aangrijpend. Een tentoonstelling gemaakt om in te dwalen en verdwalen. Gaat dat zien.

'Corona in de Stad'
www.coronaindestad.nl

Amsterdam Museum, Kalverstraat 92, 1012 PH Amsterdam.