Amsterdam Art Weekend: Rijksakademie Open Studios met Black Archives en kunst uit Zuidoost

Maria Kley, Rijksakademie, Studio 11, eigen foto. 'Maria Kley zoekt manieren om interpersoonlijke relaties tastbaar te maken.'

*Vaste publieksmagneet van het Amsterdam Art Weekend zullen van vrijdag tot en met zondag weer de Rijksakademie Open Studios zijn. De Rijksakademie, gevestigd in de voormalige kazerne aan de Sarpahatistraat waar volgend jaar alweer het 150-jarig bestaan wordt gevierd, is een monumentaal walhalla voor iedereen die van kunst houdt, een inspirerend doolhof waar achter elke bocht in het wijd vertakte gangenstelsel verrassingen wachten. Een internationale groep van nu zesenveertig kunstenaars is er gedurende maximaal twee jaar zonder commerciële druk aan het werk. Er staan doorgewinterde leraren klaar en de kunstenaars kunnen ook een beroep doen op expertise in van allerlei technische werkplaatsen.

Arian de Vette, Rijksakademie, Studio 13, eigen foto. 'DeVette's beknopte, vaak minimale sculpturen en installaties kenmerken zich door 'vertaalslagen' en herhaling.'

Museumkijker koos drie favorieten voor bijgaande foto’s. Voor elke smaak is er wat wils, wie bij deze keus de schouders ophaalt moet vooral elders gaan kijken. Bij elke studio staat een schriftelijke toelichting over het waarom van het werk, met nogal eens een hoog percentage tekstuele wolligheid. Er wordt veel op maatschappelijke ‘wicked problems’ en grote gevoelens gereflecteerd. Een beetje vermoeiend, snel doorgaan met kijken is fijner. Vanwege de grote drukte is het raadzaam vooraf online kaarten te kopen.

De achtste editie van het Amsterdam Art Weekend gaat morgen van start en duurt tot en met zondag. Tal van musea, galeries en de Oude Kerk (Adrián Villar Rojas met de spectaculaire geluidsinstallatie 'Poems for Earthlings') en onder meer het CBK Zuidoost, Black Archives en het HEM zijn open voor tentoonstellingen, lezingen en andere evenementen. Het accent in de programmering ligt op inclusiviteit en internationalisering.  Amsterdam Art organiseerde vorig jaar een conferentie over dit onderwerp, de uitkomsten zijn dit jaar onder meer zichtbaar in de deelname van CBK Zuidoost en Black Archives.

Dan Zhu, Rijksakademie, Studio 21, eigen foto. 'Het werk van Dan Zhu roept een bepaalde staat van 'zijn' op, namelijk die van contemplatie.'

Voor meer informatie over openingstijden, kaartverkoop, tentoonstellingen, enzovoort: http://www.amsterdamart.com en http://www.rijksakademie.nl.