Aanwinst Noordbrabants Museum: satire Saftleven op uittocht katholieke geestelijken uit Den Bosch

Cornelis Saftleven, Satire op de leiders van de Rooms-Katholieke Kerk, 1629. Verworven dankzij de financiële steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Jheronimus Cirkel en haar Mevrouw dr. E. Frederiks Fonds)

Cornelis Saftleven - directeur Charles de Mooij van het Noordbrabants Museum typeert hem als 'protestantse spotvogel' -  verlustigde zich in 1629 aan een satire  op de uittocht van katholieke geestelijken uit Den Bosch nadat de Spaanse bezetters het maandenlange beleg van de stad hadden verloren. Een heus spektakel dat in heel Europa werd gevolgd; nieuwsgierige vorsten, edelen en rijke burgers kwamen zelfs ter plekke een kijkje nemen. Het Noordbrabants Museum heeft de Saftleven kunnen kopen met steun van de Vereniging Rembrandt, zo werd vandaag bekendgemaakt. De Mooij: 'Letterlijk en figuurlijk een fantastische aanwinst.' Het museum heeft al realistische voorstellingen van het beleg in de collectie; satirische verbeeldingen zijn van alle tijden maar over de Tachtigjarige Oorlog een zeldzaamheid.

Cornelis Saftleven (1607-1681) beschikte over een rijke fantasie. Vermomd als dieren en fantasiewezens voeren de geestelijken op zijn schilderij processiekruisen, rozenkransen, gezangenboeken, kerkbanieren en heiligenbeelden met zich mee. De stoet wordt aangevoerd door een persiflage op bisschop Ophovius. Saftleven vereeuwigde hem als olifant op een kruiwagen, een varken duwt hem voort. Jheronimus Bosch-achtige monsters begeleiden de stoet intussen met muziek de stad uit.

Nog even geduld voor we de aanwinst met eigen ogen kunnen bekijken, ook het Noordbrabants Museum is de komende twee weken gesloten.

Voor meer informatie over het Noordbrabants Museum: http://www.hnbm.nl