Toren van Babel van Boijmans terug uit Japan: met 46.000 Lego-steentjes

Piieter Bruegel, De toren van Babel', circa 1568, Museum Boijmans Van Beuningen

Piieter Bruegel, De toren van Babel', circa 1568, Museum Boijmans Van Beuningen

*Negentig meesterwerken uit de vijftiende en zestiende eeuw uit de collectie van Boijmans Van Beuningen waren vorig jaar een enorm succes in Japan: in Tokio en Osaka kwamen 660.000 nieuwsgierigen kijken. De grootste bewondering wekte ‘De toren van Babel’ van Pieter Bruegel uit 1568. Bij de presentatie van de expositie ‘BABEL – Oude meesters terug uit Japan’ vertelde Boijmans-directeur Sjarel Ex afgelopen week hoe opvallend anders dan wij Japanners dit werk ervaren: niet als een fantasie gebaseerd op een Bijbelse vertelling, maar als een realistische voorstelling. Er werden vragen gesteld over de hoogte van de toren en hoe hij er van binnen uitzag. Kon de toren bijvoorbeeld in Antwerpen hebben gestaan?

De toren van Babel in 46.000 Lego-steentjes, Lego-vereniging Universiteit van Tokio. Eigen foto

De toren van Babel in 46.000 Lego-steentjes, Lego-vereniging Universiteit van Tokio. Eigen foto

De Japanse mangakunstenaar en filmregisseur Katsuhiro Otomo en kunstenaar Kosuke Kawamura kwamen in 2016 naar Rotterdam en Wenen om de twee versies van Bruegels toren te bestuderen en gingen ook naar het Colosseum in Rome, inspiratiebron van de kunstenaar. Nu op ‘Oude meesters terug’: hun werk ‘Inside Babel’, Bruegels toren met een flinke hap eruit, zó bedrieglijk echt weergegeven dat je zelfs heel even op het verkeerde been wordt gezet. Ook studenten van de Lego-vereniging van de Universiteit van Tokio raakten in de ban: meegereisd naar Rotterdam is een heuse 'Toren van Babel' waarvoor 46.000 steentjes nodig waren. In het museum is ook een bouwplaats ingericht om samen torens te bouwen en er zijn touchscreens om Bruegels meesterwerk tot in detail te bekijken.

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel, 'De grote vissen etende kleine', 1557, gravure, Museum Boijmans Van Beuningen

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel, 'De grote vissen etende kleine', 1557, gravure, Museum Boijmans Van Beuningen

Na de ‘luchtige’ opmaat volgt het weerzien met de kunst die naar Japan reisde: véél wonderschoons. Onder de schilderijen, prenten en beelden waren er van Jeroen Bosch (‘De Marskramer’’), Jan van Scorel (‘Portret van een jonge scholier’), graveur Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel (‘De grote vissen eten de kleine’), een anonieme Zuid-Nederlandse beeldhouwer werkzaam in Antwerpen (‘Nicodemus’) en Gerard David (‘Maria met kind’).

Jim Shaw, D'red Dwarf, B'lack Hole, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen, nu te zien op expositie 'Kunst van formaat'

Jim Shaw, D'red Dwarf, B'lack Hole, 2010, Museum Boijmans Van Beuningen, nu te zien op expositie 'Kunst van formaat'

Boijmans Van Beuningen is vanaf 2019 een aantal jaren dicht om een ingrijpende en noodzakelijke verbouwing mogelijk te maken. Delen van de collectie reizen de komende jaren naar het buitenland. Ex verwacht binnen enkele weken bekend te kunnen maken waar het Boijmans tijdelijk intrekt ‘op Zuid’.

De expositie ‘Oude meesters terug uit Japan’ in Museum Boijmans Van Beuningen duurt tot en met 21 mei. Afgelopen week ook geopend: ‘Kunst van formaat – De collectie XL vanaf de jaren vijftig’, ‘Sensory Spaces 13: Anne Hardy, ‘Good evening to the people living in the camp: Joost Conijn, Tomas Rajlich en ‘Geert Lap: Perfecte eenvoud’. Voor meer informatie: http://www.boijmans.nl

Anne Hardy, Falling and Walking, 2017, Museum Boijmans Van Beuningen. Op expositie 'Sensory Spaces 13'

Anne Hardy, Falling and Walking, 2017, Museum Boijmans Van Beuningen. Op expositie 'Sensory Spaces 13'

Reageren