50 jaar glas aan Rietveld Academie: internationale expositie oudste Europese opleiding in Amstelveen

Jenny Ritzenhoff, Lover 11/127 reconstruction 4.2, gemengde techniek

Door Hannah van Herk

*Glaskunst van internationaal niveau om bij te watertanden in Museum Jan van der Togt in Amstelveen. Op de expositie '50 jaar glas aan de Rietveld Academie' mag je er naar kijken – en je voorstellen hoe het zou voelen als je er met je vingertoppen over zou strijken.

De glasafdeling van de Rietveld Academie is de oudste in Europa en een toonaangevende opleiding die grote namen voortbracht: van gevestigde kunstenaars als Mieke Groot, Richard Meitner en Bert Frijns tot jong talent Yuna Choi en Aleksi Marjamaa. De glasafdeling bestaat 50 jaar en viert dat met een tentoonstelling.

Mieke Groot, geen titel, gegoten glas, ca 1991, collectie museum Jan van der Togt

Een belangrijk deel van de collectie van het Jan van der Togt Museum bestaat (naast schilderijen en beelden) uit moderne glaskunst. Van Nederlandse kunstenaars als Andries Copier, maar ook beroemde, baanbrekende Tsjechische glaskunstenaars als Vaclav Cigler, Libensky en Ales Vasicek. Wie zich bij de naam Jan van der Togt nadenkend achter de oren krabt: Jan van der Togt (1905-1995) was de man van Tomado – de geplastificeerde draadstalen huishoudelijke producten, en het in de jaren 60 populaire, fantastische (en bij Blokker nu nog te krijgen als retro) boekenrekje met rode, blauwe en gele stalen leggers planken. Maar Van der Togt was behalve industrieel óók kunstverzamelaar en met kunstenaar Jan Verschoor drijvende kracht achter het naar hem vernoemde museum.

Katrin Maurer, Wortleiter, 2015, glas, gemengde techniek

Naast de vaste collectie van het museum zelf is nu dus werk te zien van (oud) studenten van de glasafdeling van de Gerrit Rietveld Academie: een halve eeuw glas levert prachtige beelden op.

De Rietveld-opleiding staat erom bekend dat zij studenten uitdaagt om experimenteel en vernieuwend te zijn en om zich met het materiaal buiten de grenzen van het vakgebied te bewegen. Bij recent afgestudeerden wordt het glas dan ook regelmatig gecombineerd met andere materialen (staal, leer, latex, hout, en allerlei andere materialen die voor het gemak aangeduid worden als 'mixed media'. Alom aanwezig echter blijft het glas: geblazen, gelijmd, gekleurd, gezandstraald, geslepen, gegoten, fragiel, massief, glad, gebrokkeld, ruw, tot dunne draden getrokken, massief gekleurzweemt, poederig als suikerwerk, glinsterend als sneeuwkristallen. Het is prachtig om te zien en buitengewoon jammer dat je er met je vingers vanaf moet blijven. Want het schreeuwt om aangeraakt te worden, of tenminste met de vingertoppen gestreeld. Wat moet dat een droombaan zijn: afstoffer bij Museum Van der Togt. Als toeschouwer mag je slechts maar dwalen tussen al die glazen verbeeldingen. De installatie van Jenny Ritzenhoff die associaties oproept met gekristalliseerde stenen als een ruggengraat, tegen een achterwand van – ja, wat? Prints? Schetsen? Mri-scans?

Laura Puska, Persuasion II 2014/2019, video 9,35

De woordenladder van Katrin Maurer en de spannende video van Laura Puska waarin een vrouwenhand speelt met een glas, het op allerlei manieren vasthoudt. Je weet dat het gaat vallen, maar je weet niet wanneer, of hoe het precies uit haar hand zal glippen. Als het gevallen is, speelt de hand al snel weer losjes met een ander glas, dat hetzelfde lot is beschoren.

De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Jens Pfeifer, het huidige hoofd van de glasafdeling van de Rietveld Academie. Ga erheen.

Lubomir Arzt, geen titel, geslepen en gelijmd glas, collectie museum Jan van der Togt

'50 jaar glas aan de Rietveld Academie' in Museum Jan van der Togt, Dorpsstraat 50, Amstelveen

3 september 2019 t/m 13 oktober 2019

Voor meer informatie: http://www.jvdtogt.nl