Grootste verzameling Deense kunst buiten Kopenhagen in Nederlandse verzameling Fondation Custodia: expositie C.W. Eckersberg in Parijs

Christogger Wilhelm Eckersberg, Bertel Thorvaldsen in het tenue en met de insignes van de Academie van Saint Luc, 1814, c Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Denemarken, Raad van de Academie, Kopenhagen

Christoffer Wilhelm Eckersberg, Bertel Thorvaldsen in het tenue en met de insignes van de Academie van Saint Luc, 1814, c Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Denemarken, Raad van de Academie, Kopenhagen

*Het was tot nu toe alleen in kleine kring bekend: de Fondation Custodia, de stichting die sinds 1947 de tekeningen, prenten, schilderijen, boeken en kunstenaarsbrieven van verzamelaar Frits Lugt (1884-1970) in Parijs beheert, bezit met 400 tekeningen, een collectie plein air olieverfschetsen en twee reliëfs van Bertel Thorvaldsen, een van de belangrijkste collecties Deense kunst buiten Kopenhagen. Deze zomer treedt de Fondation naar buiten met een expositie van Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853), het eerste grote Franse overzicht van de belangrijkste Deense schilder van de eerste helft van de negentiende eeuw. De tentoonstelling was eerder in het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen en de Hamburger Kunsthalle.

Kopenhagen werd in 1794 en 1795 getroffen door enorme branden en had tijdens de Napoleontische oorlogen zwaar te lijden onder bombardementen, Denemarken werd in 1813 zelfs bankroet verklaard. De aansluitende economische wederopbouw liep parallel met de Deense Gouden Eeuw, een culturele bloeiperiode die duurde tot het midden van de negentiende eeuw. Beïnvloed door de Duitse romantiek, het Franse neoclassicisme en de Hollandse meesters van de zeventiende eeuw, onderscheidde het nieuwe artistieke elan zich door een gestileerd realisme vermengd met romantische symboliek.

C.W. Eckersberg, Bella en Hanna, de oudste dochters van Mendel Levin Nathanson, 1820, c Statens Museum for Kunst, Kopenhagen

C.W. Eckersberg, Bella en Hanna, de oudste dochters van Mendel Levin Nathanson, 1820, c Statens Museum for Kunst, Kopenhagen

Eckersberg was grondlegger van deze Deense schilderschool. Met een al jong behaalde prijs kon hij tussen 1810 en 1813 in Frankrijk bij Jacques-Louis David (1749-1825) studeren. Davids lessen in de studie naar levend model waren een belangrijke ontdekking voor Eckersberg, zijn historische scènes kregen direct een ander karakter. In de begeleidende informatie benadrukt de Fondation ook zijn veelzijdigheid: de kunstenaar had het plan historieschilder te worden – het hoogst gewaarde genre in die tijd – maar muntte ook uit in stadsgezichten, landschappen, naakten, zeegezichten en tekeningen en schilderijen waarop hij het dagelijkse Deense leven verbeeldde.

Vanaf 1813 verbleef Eckersberg ook een tijd in Rome, waar hij een huis deelde met Bertel Thorvaldsen (1770 – 1844), befaamd beeldhouwer met eigen museum in Kopenhagen. Er ontwikkelde zich een diepe vriendschap, voelbaar in het prachtige portret dat Eckersberg van hem maakte.

De expositie – in het Hôtel Levis-Mirepoix, Rue de Lille 121, vele jaren onderkomen van het door bezuinigingen gesneuvelde Institut Neérlandais – omvat circa 125 werken uit Eckersbergs hele werkzame leven. Een aantal schilderijen was meer dan een eeuw niet te zien. Van de 40 getoonde tekeningen en schetsen komen er twaalf uit de collectie van de Fondation Custodia.

De expositie ‘C.W. Eckersberg (1783-1853). Een Deens kunstenaar in Parijs, Rome en Kopenhagen’ in de Fondation Custodia duurt van 1 juni tot en met 14 augustus. Voor meer informatie: http://www.fondationcustodia.fr

C.W. Eckersberg, De Pont Royal gezien vanaf de Quai Voltaire, 1812, c Statens Museum for Kunst, Kopenhagen

C.W. Eckersberg, De Pont Royal gezien vanaf de Quai Voltaire, 1812, c Statens Museum for Kunst, Kopenhagen

Reageren