Rijksmuseum 2013: lekker trots op Nederlandse helden

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
Michiel de Ruyter (1607-1676), onze grootste zeeheld in de Gouden Eeuw. Op zijn kist in de Nieuwe Kerk in Amsterdam liggen nog steeds lauwerkransen.

* Voor de heldendaden van de vloot van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in de Gouden Eeuw is in het vernieuwde hoofdgebouw van het Rijksmuseum lekker een héle grote zaal ingeruimd. Wie net trots naar De Nachtwacht in de Eregalerij heeft gekeken, kan ook in de aangrenzende zaal  zijn hart ophalen aan de tientallen schepen die op de wanden druk bezig zijn de zoveelste overwinning tegen de Engelsen in de wacht te slepen. Op een imposant portret houdt Michiel de Ruyter het strijdgewoel intussen nauwlettend in de gaten. De ‘spiegel’ van het Engelse vlaggenschip Royal Charles dat hij in 1667 buit maakte bij Chatham heeft – uiteraard - een ereplek gekregen en in een vitrine liggen zijn stok, een ereketting, zijn brieventas en een trofeebeker voor Chatham. Mooie ‘sfeerbepalers’ zijn verder een enorm zeventiende eeuws-scheepsmodel, een in Batavia gesneden wapenkast van De Ruyters collega Tromp en De Ruyters dodenmasker. Ook op andere plekken in de vernieuwde opstelling kunnen bezoekers tevreden raken over onze ‘jongens van Jan de Witt’ (‘Kent u die uitdrukking nog?’) uit een ver verleden. Zoals bij ‘De Slag bij Waterloo’ van Jan Willem Pieneman uit 1824, met een formaat van meer dan vijf bij acht meter nog steeds het grootste schilderij van het Rijksmuseum. De Engelse bevelhebber Wellington zit trots te paard op het moment dat de overwinning op Napoleon in 1815 aanstaande is door de komst van de Pruisische troepen, aan de linkerzijde ligt niemand minder dan de toenmalige Prins van Oranje – de latere Willem II – gewond op een bed. Maar dat geeft niet:  hij heeft zich zo dapper geweerd dat hij de rest van zijn leven als ‘Held van Waterloo’ bekendheid zal genieten.  Het schilderij was de afgelopen tien jaar niet te zien en is schitterend gerestaureerd: alleen al de rode uniformjassen en bruintinten van de paarden zien eruit alsof Pieneman ze gisteren geschilderd heeft. Koningin Beatrix heropent het Rijksmuseum zaterdag 13 april. Vanaf 11.30 uur is iedereen van harte welkom voor het openingsprogramma buiten op het Museumplein, vanaf circa 12.00 uur is het museum voor iedereen 12 uur lang gratis toegankelijk. Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl.