Onbekende Rembrandt uit VS in Rembrandthuis: Rembrandts familie uit Braunschweig naar Rijksmuseum

Rembrandt, Portret van een man, 1658, foto Museum Het Rembrandthuis

* Als opwarmer voor de expositie ‘Rembrandts late leerlingen – In de leer bij een genie’ – aanvang 5 februari – exposeert Museum Het Rembrandthuis een zelden in het openbaar getoond portret van Rembrandt, op dit moment eigendom van een Amerikaanse kunsthandelaar. ‘Portret van een man met de handen in de zij’ is vermoedelijk een van de laatste werken die Rembrandt (1606-1669) in 1658 in de Jodenbreestraat schilderde. Het werk – de identiteit van de geportretteerde is niet bekend - hangt de komende weken naast dominee Eleazer Swalmius die Rembrandt omstreeks 1637 schilderde, een langdurig bruikleen uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. De confrontatie tussen beide mannen biedt inzicht in de ontwikkeling die Rembrandt doormaakte.

De expositie over de leerlingen van Rembrandt in de laatste twintig jaar van zijn leven loopt parallel aan de ‘Late Rembrandt’-tentoonstelling die op 12 februari in het Rijksmuseum begint. In samenwerking met de National Gallery in Londen zijn uit internationale collecties 40 schilderijen, 20 tekeningen en 30 prenten bijeengebracht uit de periode dat Rembrandt gebukt ging onder tragische persoonlijke verliezen en financiële tegenslagen. Hij veranderde in deze zware omstandigheden radicaal van koers en maakte volgens de conservatoren zijn meest karakteristieke en gewaagde tekeningen, etsen en schilderijen.

Onder Rembrandts hoogtepunten uit internationale collecties die naar Amsterdam komen, zijn Zelfportret met twee cirkels (ca 1665-1669, Kenwood Londen) en Familieportret (ca, 1665, Herzog Anton Ulrich-museum, Braunschweig).

Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl en http://www.rijksmuseum.nl

Rembrandt, Familieportret, ca 1665, Herzog Anton Ulrich-Museum, Kunstmuseum des Landes Niedersachsen, Braunschweig