Marilyn Monroe aan speeltafel bij Modern Times in heropende Philipsvleugel Rijksmuseum

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Portret van Marilyn Monroe aan de speeltafel tijdens de opnamen voor The Misfits, Eve Arnold, 1960, collectie Rijksmuseum

* Mattie Boom en Hans Rooseboom, conservatoren fotografie van het Rijksmuseum, maakten de selectie voor ‘Modern Times’, met ruim 400 foto’s de eerste grote overzichtstentoonstelling 20ste eeuwse fotografie (met een opstapje in de 19de eeuw) uit de eigen collectie. Na een week van voorbezichtigingen en de officiële opening op vrijdag 31 oktober is de overweldigende expositie - in tien zalen van  de heropende Philipsvleugel - vanaf zaterdag 1 november ook voor publiek te zien.

De handvol beschikbare persfoto’s is ontoereikend om een beeld te geven van de vele – soms heftige - emoties die de foto’s opwekken: zoals die van de dode soldaat op een troosteloze landweg (Dimitri Baltermants, ‘War in Russia’, ca. 1942), de foto die Ron Haeberle van vermoorde Vietnamese burgers maakte, gebruikt voor een protestposter uit 1969 (met de tekst ‘Q: And babies? A: And babies’) en Gerard Reve in zijn dementerende laatste jaren (Rineke Dijkstra, 2004).

De collectie 20ste eeuwse fotografie van het Rijks bestaat uit 20.000 werken, de verzameling 19de eeuw maar liefst 130.000 foto’s. Het Rijksmuseum heeft daarmee een representatief beeld van de ontwikkeling sinds de uitvinding van de fotografie in 1839 in huis. ‘Modern Times’ is ingedeeld in zeven thema’s: ‘Daily Life’, ‘Experiments and Studies’, The Camera at War’, Man-Made Landscapes’, ‘Streetwise/Moments in Time’, ‘The World Around the Corner’ en Aesthetics & Anti-Aesthetics’.

Hans Rooseboom laat desgevraagd weten dat het maken van een keus uit de enorme collectie niet moeilijk was: ‘We wilden de hoogtepunten laten zien en die kenden we natuurlijk al. Maar bovendien werken Mattie en ik al zo’n twintig jaar vlekkeloos samen.’ Onder de zeldzame foto’s van wereldberoemde fotografen van vroeger en later datum zijn er van Jacques-Henri Lartigue, Lewis Hine, Laszlo Moholy-Nagy, Brassaï, W. Eugene Smith, Ed van der Elsken en William Klein.

De expositie ‘Modern Times. Fotografie in de 20ste eeuw’ in de Philipsvleugel van het Rijksmuseum duurt van 1 november tot en met 11 januari. Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl

Schoonspringster Marjorie Gestring, John Gutmann, San Francisco, 1936, collectie Rijksmuseum